søndag den 4. februar 2024

2023

Sidste år synes jeg, jeg var genial da jeg startede året med månedlige opdateringer på indlægget, der skal udgives når året er slut. Jeg synes stadig det var en god ide, også selvom jeg kun nåede halvejs ind i maj.

Jeg tænker jeg fortsætter, og håber at slå maj i år.

Januar gav overvejelser i forhold til arbejde, arbejdsglæde og drømme for kommende udfordringer. Året startede med brandalarmer, bål i kulden og masser af udfordringer for AMR-rollen. Det holder faktisk aldrig op. Jeg hoppede på makeninebølgen, med bevidstheden om at det måske ville ende ganske anderledes. Jeg fik gang i glæden ved at sy, og endte januar ud med det meste af syv nye kjoler, som jeg i den grad har været glad for. Jeg indgik i nye arbejdsmæssige konstellationer,  fik endelig foretaget den der knoglescanning, der muligvis betyder at jeg bør sikre mere kalk til knoglerne og personalelørdagen var et hit med førstehjælp og masser af sjov. Tøserne var ude at spise, og vi planlagde at ses lidt oftere i året der kom. Vi ansatte en ny kommende grøn dame, talte verdensmål og bæredygtighed i forhold til SFO og jeg oplevede hvor ubehageligt der er at få håndsprit i øjet.

Spinding ved bålet. Hæklede dyr til kommende babyer. Brætspilaften.
Tilbage til symaskinen. Tusmørke på hjemturen. Førstehjælp.
Oscar og hans far. Spise ude med tøserne. MakeNine.

Februar blev starten på et projekt, der voksede i omfang og gav gode snakke med en flok piger, der havde brug for hjælp. Daniel havde fødselsdag og for første gang siden han flyttede hjemmefra måtte vi udskyde og ikke lave middag på dagen. Vinterferien stod for døren og en uge hjemmefra var velkommen.

Farvel til en flok gæve kvinder. Kärnen i Helsingborg. Sjov med garn.
Forår på spring. Emilies ønsker til kommende strik. Gilleleje havn.
Vinterferie i Gilleleje. Endagstur til Helsingborg. Fejring af Daniels 29 år.

Marts var foråret der aldrig kom. Det var koldt, det sneede og solen viste sig med jævne mellemrum med løfter om varme, der ikke rigtig slog igennem. På AMR-fronten var der flere spændende oplevelser. specielt en hel formiddag om vold og trusler om vold sammen med brancheforeningen var interessant, mens topmødet for tillidsvalgte i BUPL med over 2000 pædagoger gav ny viden. Jeg blev inviteret med den grønne dame til Odense og fik inspiration til bålmad og alt det vi gør ved bålet. Bålet er blevet mere end bare et bål, Louise og jeg har haft mange pædagogiske snakke om hvorfor vi laver bål og hvad vi vil med det. Vigtigst, hvad vi vil med børnene. Årets personaleweekend blev henlagt til Metalskolen sammen med en enkelt overnatning. Jeg kom hjem med mange nye tanker og ideer til fremtiden. Fagfordelingen startede og et håb om flere Håndværk og Designtimer blev måske en realitet.

Pædagogiske overvejelser om bålet. Starten på julekalenderspindet. Oscar som Sonic.
Bålmad i Odense. Trøje til Emilie. Personaleweekend i skønne omgivelser.
Filtet farvehjul. Forårstegn. Hvordan stables et tårn.

April startede med påskeferie og foråret slog endelig igennem. Ferien bød på et mix af venner, familie og tid til ingenting, mens vi også fik gjort en smule rent og ryddet ud i længe ventende forehavender. Daniel og Amalie flyttede og fik mere plads. Oscar fik eget værelse og mens der blev flyttet og senere gjort rent havde jeg fornøjelsen af barnet, og masser af tid til at lege med Oscar, på legepladsen i Zoo og i den gamle remise. Et forfejlet forsøg med drejebænken gav nye erfaringer. I Klubben tog vi tilbage til 80'erne og havde en fest, hele skolen lukkede dørene op til Grøn Festival, mens der fra kommunal side blev tænkt tanker om skoledistrikter og byggeri. Jeg var på Nationalmuseet med 5. klasse og til konfirmation på Lolland.

I Den gamle Remise med Oscar, Nakskov, kirkegård og konfirmation, Grøn Festival.
Forår på vej, Oscar og Kakerlakken, Fejlslagent forsøg.
Discgolf, Masker og bogstaver, Firserfest.

Maj startede med sommer, sol og varme. Alting blev grønt. Jeg satte mig selv under pres, da jeg besluttede at strikke en sweater til Anders inden hans fødselsdag. I Klubben tog vi imod alle 2. klasses børnene, der skulle videre fra SFOI, vi tog i Tivoli - årets vigtigste tradition.
Jeg satte gang i et fint broderi, konstaterede at mine øje kræver læsebriller til så fint arbejde og Håndværk og design-undervisningen betød ture mod Heerupmuseet og sjove tilgange til genbrug.
Amalie fyldte 31 og vi sørgede for middagen. I Klubben gjorde Henrik og jeg os erfaringer med overskuds-sodavand, oven på den grønne festival. Kristi Himmelfartsferien bragte os til Helsingør, vi tog til Malmø i pinsen, besøgte Kastellet og hørte kanonerne ved Holmen.

Bål er fantastisk, og stopper aldrig, Masser af tid med Oscar, Morgentur til Kastellet.
Sommer i maj, Helsingør og Kronborg, Kiss and ride.
Tivoli, Strik til Anders, Malmøhus.

I Juni rundede Anders halvtreds, og den strikkede trøje var et hit. Vejret var skønt, Jeg spiste i Viftens Bistro et par gange - der er værd at komme - og jeg var på rundtur i Nyborg, med min mor som rundviser da vi sammen med Emilie tog til Strik i Danmarks Hjerte.
Vi spiste streetfood på Reffen med en bytur til følge, jeg blev tilbudt efteruddannelse og på min fødselsdag spiste vi vanen tro sushi i det grønne. Den traditionsrige havefest hos Anja blev med en stavefejl til havnefest, i klubben afsluttede vi pigeprojektet med nye T-shirts og en tur til svømmehallen, mens vi hjemme passede Oscar en forlænget weekend mens forældrene var i London. Vi spise is ved Damhussøen, hoppede i hoppeborgen ved byfesten og brugte Zoo-kortet flittigt.
Emilie, Amalie og jeg malede kopper hos Royal Copenhagen, fandt marionetteatret i Kongens Have og med sommerferien sagde jeg farvel til et par 5, klasser og startede ferien med at tage alene til Aarhus, besøgte domkirken, vikingemuseet, garnbutikkerne og tog på helddagstur til Brædstrup efter spindefibre hos Garngalleriet Mikrofarveri

Strik af håndspind, Nyborg og Strik i Danmarks Hjerte, Oscarleg.
Aarhus og domkirken, Maleskole hos Royal Copenhagen, Havefest.
Anders 50 år og ny trøje, Spindefibre, En hel weekend med Oscar.

Juli var sommerferie, både alene, sammen og i klubben.
I Aarhus besøgte jeg den gamle by og tog på tur mod Himmelbjerget, inden turen gik hjemad til Anders, til jazzfestival og videre ferie i Hamborg og Berlin. Med Juli starter cykelherrene med at køre Frankrig rundt og i spindeverdenen er pendanten Tour de Fleece en årlig tilbagevendende begivenhed. Jeg var med, spandt både ude og hjemme, og blev rigtig gode venner med den lille håndten, der var med alle steder.
Efter egen ferie fortsatte ferien i Klubben, hvor vi tog til Frilandsmuseet, Amager Naturcenter og Det grønne strøg. Zoo-kortet blev stadig flittigt brugt, min mor tog med og løb om kap med det glade barn. Senere holdt hun fødselsdag, for juli er årsdagen for både min mor og Emilie. Emilie rundede  25, og fik femogtyve gaver med alt muligt indeholdende kanel.
Endelig oplevede jeg at være helt alene hjemme i halvanden, for første gang i tyve år. Det var fantastisk.

Sejltur på Spree, Berlin, Bål, Håndtenen på Frilandsmuseet.
Oscarleg, Jazzfestival, Hundredemeterløb.
Den gamle by, Håndspind, Hamborg banegård og håndten.

August var stadig ferietid og en bondegårdstur med forviklinger. August var også tilbage til skolen, Til hverdagen og goddag til to nye 3. klasser og knap så meget Håndværk og Design som jeg havde ønsket, til gengæld blev en del musiktimer brugt til observering og senere snak med de udefrakommende muskilærere.
Bål var i høj kurs, og vi så for alvor hvordan alle vores gode pædagogiske overvejelser gav frugt. Vi lærte om skoleskyderier og hvordan vi beskytter børn og os selv, vi holdt høstfest for en masse børn og forældre, Fodboldturneringen klubberne imellem var et hit, med tre guldmedaljer og en i sølv, mens jeg startede uddannelse i Kreativ Procesfacilitering.
Fiberfolk i Roskilde gav plads til gode gensyn, Oscar fyldte fem år, Rose seks og Lotte inviterede til halvtreds års fødselsdag i haven.

En halv sweater af håndspundet garn, Fiberfolk Roskilde, Oscar 5 år
Bål og fællesskab, Rose 6 år, Bondegårdstur med Klubben
På legepladsen, Færdige krus, På vej til fødselsdag.

September var en måned med modsætninger. På privatfronten havde jeg skønne oplevelser, med skønne mennesker. En weekendtur til Ebeltoft, en weekend med tøserne i Vig og min søsters 50 års fødselsdag.
På arbejdsfronten begyndte overfladen at slå revner, maskerne faldt og overvejelserne fra januar blev mere end virkelige. Et par hårde måneder stod for døren og mens bålet længe havde været et helle, blev uddannelsesdagene  det samme.
Beslutninger om at skulle videre modnedes. Var vi klar? kunne vi være i det? var spørgsmål  der igen og igen blev stillet, og med årets overnatning i telt, blev det tydeligt at alting måske var for sidste gang.
Det årlige arbejdsmiljøseminar og netværksmøde om høje følelsesmæssige krav var spændende, men satte også streg under at samarbejde er vigtigt.
Hjemme løb der vand mellem etagerne, vi fik endelig fikset altandøren, der helst ville falde af, og hverdagene med Oscar var skønne i en tid, hvor alting var så usikkert.

Tøsetur til Vig, Starten på et nyt spindeprojekt, Venindeweekend i Ebeltoft.
Brombær, Spatel af en fastelavnstønde, Overnatning i telt ved bålet.
Uddannelse, Masker og bogstaver, Min søster.

Oktober slog for alvor revner, og endte nærmest tragikomisk. En oplevelse af en ledelse, der ikke lyttede, ikke tog ansvar, et behov for at være AMR for mine kolleger med alt hvad det indebar af at lægge ører til, fungere som bisidder ved diverse møder, stadig tale medarbejdernes sag og samtidig passe på mig selv, resulterede i en beslutning om at søge videre.
En forventning om at det ville tage lang tid, at en stilling som det jeg ønskede ikke hang på træerne, blev gjort til skamme, da jeg i løbet af tre uger fandt ønskejobbet, søgte, var til samtale og fik tilbudt jobbet. Det var svært at sige op til en arbejdsplads, jeg har været rigtig glad for.
Mellem alt det, der fyldte var der stadig uddannelse, opgaveskrivning, en hverdag der skulle fungere, Oscar, bål, efterårsferie og en halloweenfest med hyggelig uhygge. Efterårsferien var pludselig den sidste i rækken, Kys og kør kampagnen blev sat i gang og mens jeg stadig ikke vidste om jeg var købt eller solgt, var jeg med til at ansætte en ny medarbejder.
Jeg legede med papirfremstilling og synes jeg fik styr på der, tog til Næstved og fødselsdag for Zacharias, mens Berit og jeg gik ud og spiste med kniv og gaffel.

Pandebånd til Josefine, Papirleg, Spise ude med Berit.
Fint besøg, Masker og bogstaver, Halloweenfest.
Ny sweater, Rugbrød på bål, Oscar.

November var følelsesladet. Alting gik for stærkt, og jeg tudede mig nærmest gennem hele måneden. Mens Berit valgte at blive og var landet et sikkert sted, var Louise også på vej væk og fandt i løbet af måneden det helt rigtige.
Med kun en måned tilbage, skulle der være tid til det hele. I  3A lavede vi papir, mens 3B lavede bøjler og jeg lovede at holde trivselssamtaler med en hel klasse, inden jeg for alvor var væk jeg strikkede karklude i et væk, for ikke bare ville jeg gerne sige tak for godt samarbejde til gode kolleger, men også hele ledelsen forsvandt og efterlod skolelederen alene tilbage - Komikken var til at tage og føle på, og et par af de afgående ledere skulle også begaves.
Jeg var til eksamen, fik et 12-tal - også her tudede jeg - var til julehygge med pakkeleg hos min mor, strikkehyggede med Bettina og besøgte min kommende arbejdsplads.
I klubben lavede vi bolsjer, mit sidste bål blev med æblekage, vi hentede juletræer til hele SFO på en superhyggelig tur, og jeg afsluttede min tid som AMR med medlemsmøde og valg til MED-systemet.
Smerter i nakke og skuldre - som jeg tilskriver stress/pres/dårligt arbejdsmiljø fik hjælp fra den kommunale fysioterapeut, mens jeg bagte masser af kage til ungerne, hængte de fine klippede juletræer op, som en hyldest til Louise, og sagde farvel til børn, forældre og kolleger.

Oscar og modellervoks, Juletræsplantage, Masker og bogstaver.
Bøjler af nedfaldsgrene, Den fineste kop fra skønne kolleger, Julehygge hos mormor.
Karklude, Årets nissehue, Min nye arbejdsplads

December var nyt job og en hel del tid på det gamle. Det var svært at give slip, når jeg vidste at Louise var efterladt og havde mere end travlt. Det betød jeg  var forbi to eller tre gange hver uge efter arbejde, frem til ferien.
Det allersidste bål blev Louises afsked for børnene med pandekager og hygge. Hendes afsked, blev også mit punktum, og siden kom jeg kun en enkelt eller to gang mellem jul og nytår, sammen med Oscar, for at fodre sneglene.
Jeg blev taget godt imod på nyt arbejde, alting er nyt, jeg ved ikke hvor noget er, men føler mig hjemme og blandt gode mennesker. Det var svært at få lov at komme i gang, fordi der er forskel på teori og praksis, men heldigvis var vi flere om at være enige. Jeg var til opstartssamtale, forventningerne er tårnhøje og juleferien startede tidligt.
Tøserne tog på juletur til byen, den årlige juelfrokost lå ens på begge arbejdspladser, det var hyggeligt, og jeg stoppede ved Tinderhøj på vejen hjem, hvor Louise og jeg endte med at lukke ballet hele alene. Hele familien mødtes til teatertur i Riddersalen. Egentlig var det for Oscars skyld, men Pinocchio var for uhyggelig, så mens alle så teater legede Oscar og jeg ude, senere  spiste vi is. Det gad han godt. Til gengæld er han blevet gammel nok til at turde køre Metro.
Julen blev anderledes end forventet, bare os tre herhjemme. Emilie tog på arbejde i dagtimerne, vi tog på bytur, fik lavet negle og spillet en hel masse spil. Nytårsaften havde vi besøg af Oscar, der godt kunne blive oppe til midnat.

Nye negle, Papir af gavepapir, Juletræet med sin pynt.