mandag den 24. april 2023

Den gamle Remise

 

På Blegdamsvej ligger den gamle Remise, der for længe siden husede byens sporvogne, når de ikke var i drift. 

 


 

I 1970 åbnede den indendørs legeplads i remisen, det er to år før den sidste sporvogn kørte i København, så sporvognene må have haft andre steder at holde for natten. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget historie om den del af historien. 

Legepladsen er bemandet og der er gratis adgang. I hverdagene er der tider for aldersgrupper og man skal booke større grupper på forhånd. I weekenderne er der adgang for alle.

Jeg har aldrig været i den gamle remise, som i øvrigt også har plads til sport, loppemarkeder og andet kulturelt. Jeg har egentlig altid vidst den fandtes, men det er ikke det samme, som at være der. Daniel har været på tur nogle gange med børnehaven, og husker stedet som en god legeplads. Det samme siger Anders, der nok har slået sine folder på stedet tyve år før Daniel. 

Jeg havde lovet at lege med Oscar nogle timer i løbet af weekenden. Lørdag ville have været oplagt, og med det smukke vejr kunne turen godt have gået til legepladsen i Zoologisk have - nu jeg har zookort til både Oscar og jeg. 

Jeg duede bare ikke lørdag. 

 

 

Derfor endte vi med et besøg i remisen. Det kan vi godt finde på at gøre igen. Det er superhyggeligt sted med mange muligheder. Der er plads til vild leg og stille refleksion. Der er kroge og store vidder og selvom der var mange børn, føltes det ikke overfyldt, men med god plads. 

Billederne viser ikke de mange andre børn, der var til stede, men tro mig, der var der. 

Vi tog bussen derind. Byttede undervejs fra en til en anden. Vi kunne have taget Metroen i stedet for bus nummer to. Jeg ville have foretrukket Metroen, men Oscar synes den er farlig og vil under ingen omstændigheder køre med.

 


 

Men han ville gerne se på den. Altså gik vi ned og kiggede på  Metroen inden vi fandt bus nummer to på vej ud. Vi kunne se, der stod et barn og legede han førte toget og vi kunne endda se knapperne man kan lege med. Det var Oscar meget optaget af og proklamerede at når han bliver fem år, tør han godt køre Metro. 

Vi skulle også lige ned og kigge på vej tilbage. Bare lige hurtigt ned, køre på rulletrapperne, se et metrotog passere og op ígen. 

Efter godt tre en halv time ville han gerne hjem, Han var træt og ville gerne ligge ned i bussen. Det var der ikke rigtig plads til, men man kan heldigvis også sidde på skødet og sove i bussen på vej hjem.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar