tirsdag den 17. maj 2011

Noget om tape


Papir er stærkere end man sådan lige går rundt og tror, men det kan ikke tåle vand. For at en taske flettet af papir skal kunne holde til noget er det nødvendigt at coate det med et eller andet.

Jeg bruger tape. Almindeligt billigt bredt tape. Det kan findes flere steder, og jeg er ikke engang sikker på, det jeg har fundet, er det billigste. Jeg køber mit i Tigerbutikken. Jeg køber også til Caféen, hvor pigerne stadig fletter till den store guldmedalje. Jeg har overvejet hvad de tænker i butikken, når jeg flere dage i træk køber den ene store portion kedeligt tape efter den anden…

Tapen er cirka fem centimeter bred og dækker derfor ikke hele papirstykket. Det gør ikke noget, bare det dækker den midterste del – allervigtigst er den del, der ender med at blive set. Altså det valgte motiv.


papir med tape

Det færdigt tapede stykke papir, lige til at folde.


Jeg har prøvet mange forskellige måder at sætte tape på. Den ene var værre end den anden. Tapen klistrede, papiret krøllede og det hele var noget rod. Min søde kollega prøvede med en tapedispenser beregnet til det brede tape, úden at det blev meget bedre.

Vi klistrede videre. På bordet, på papiret, på os selv, inden der endelig fremstod en løsning, der siden er pudset og poleret til det næsten ikke kan gå galt. Men det er tape, og det klistrer, så det kan altid gå galt.

Princippet er at strække tapen ud med klistersiden opad, og så lægge alle papirstykkerne i en lang række på tapen, og bagefter klippe dem fra hinanden.

Det er svært at forklare, så her kommer billederne.


at tape


En taperulle er tung, derfor kan den med fordel bruges til at holde sig selv strakt ud.

Vælg en arbejdsflade der ikke er for lang, for i den anden ende er der også brug for at kunne hænge ud over. Jeg bruger her enden af køkkendisken på mit arbejde, men et spisebord er også rigtig godt.

Rul en tredive-fyrre centimeter af tapen ud, lad klistersiden være opad og lad rullen hænge ud over enden, mens du holder fast i den anden ende og lægger det første stykke papir på.

Husk endelig at vende forsiden af papiret – altså den side det valgte motiv er på – nedad. Der skulle gerne ende med at være tape på ydersiden af tasken.


at tape


at tape


Nu kan tapen rulles ud i den fulde bredde af bordfladen og noget tungt stilles ovenpå det første stykke papir. Det klistrer nemlig ikke. Taperullen hænger stadig ud over kanten i den anden side og holder dermed det udrullede tape udstrakt.

med noget tungt i den anden ene ende og taperullen til at holde i den anden ende, er der fuldt spillerum til at bruge begge hænder, mens papirerne lægges på tapen, så tapen dækker midt gennem papiret og stykkerne ligger så tæt som muligt.

Det kræver måske lidt øvelse og jeg kan stadig i et anfald af iver, få det hele til at hænge sammen i løbet af ingen tid.


at tape


Hvis ikke der er børn eller andre farlige væsner i nærheden, kan det med fordel være en kop the, kaffe, vand eller andet drikkeligt, der holder fast i tape og papir i den ene ende. Det kan også en brevpresser, eller noget andet der er tungt nok og lige er i nærheden.

Bare husk at holde fast i tape og papir, når koppen eller hvad der bliver brugt løftes, ellers ender det hele med at ligge i den rodet klistret bunke med tape over det hele – tro mig, jeg har prøvet det.


at tape


Problemet med tape kan være at det er gennemsigtigt. Derfor kan det nogen gange være svært at se præcis hvor det er. Min erfaring siger mig at det er nemmest at se ved dagslys. I det øjeblik det bliver mørkt og lamper er nødvendige, kan genskinnet gøre det svært at skelne mellem tape og bord.

Jeg har overvejet striber på bordet eller andet der kan retningsbestemme, men jeg er ikke nået til det endnu. Lige som jeg heller ikke venter, hvis det er aften og mørkt og det er nu, der skal tape på.

Sørg for at lægge papirstykkerne så tæt som muligt. Dels sparer det på tapen, dels er overflødig tape bare i vejen.


at tape


Når tapen på bordet er fyldt ud, løftes det tunge – husk at holde fast, mere tape rulles ud og de allerede tapede papirstykker hænger ud over kanten af bordet.

Fortsæt til der ikke er mere papir – eller langt værre, ikke mere tape. Husk at købe rigelig tape.

Køkkendisken i Caféen er ikke så bred, men et godt sted at stå i forhold til at have overblik og sjov med de mange glade unger. Det kedelige ved en smal arbejdsflade er at tapen hele tiden er fyldt ud, ting skal flyttes og tape skal rulles ud.

Derfor foretrækker jeg enden af spisebordet hjemme, hvor der er plads til mange flere stykker papir inden flytte, rul og træk.


at tape


at tape


Når alt papiret er tapet, klippes delene fra hinanden. Ligger stykkerne meget tæt, kan det være svært at lade være med at klippe i papiret. Men kan du bare kippe et lille hak i tapen, er det nemt at trække tapen midt over.

Prøv det.

8 kommentarer:

  1. Nu varer det ikke længe, inden jeg skal prøve - sådan efterhånden løser du alle problemerne, så jeg kan overskue at prøve - tak :)

    SvarSlet
  2. Tak fordi du deler. Jeg får helt vildt lyst til at prøve selv.
    Hvad er målene på din fine skabelon og hvordan skal de foldes?

    SvarSlet
  3. Helle, det ville være skønt, hvis du kunne bruge mine betragtninger til noget :)

    Fru Westerskov, jeg bruger en skabelon på 7 x 14,5 cm. Jeg har lavet to andre indlæg om skabeloner og motivfinding i løbet af de sidste dage, måske du også kan bruge dem til noget.
    Hvordan papirstykkerne foldes og flettes kan du læse meget mere om hos Helene. Hun har lavet en meget instruktiv tutorial.

    SvarSlet
  4. uha da Pernille, som du fik sat mig igang med det folderi. I begyndelsen forsøgte jeg at "stå imod", gad ikke samle kaffe, the, slikposer eller whatever, men nu er jeg igang med Tape fra tiger og gamle reklamer(dem har vi sjovt nok rigeligt af), og jeg folder og folder.....
    Og det skal du jo have tak for......tihi....

    SvarSlet
  5. Tove, det er altid dejligt at kunne inspirere, og så er der endelig en grund til reklamer :)

    SvarSlet
  6. Åh, nu ønsker samme Tove, gode råd om sammensyning af bund. specielt hjørnerne....jeg har fulgt Genbrug bliver gulds anv....men jeg kan ikke rigtig få det til at virke....hvis du engang vil tage et billede af dine hjørnebunde....så vil jeg klappe i mine små slidte hænder....jeg fletter og fletter..
    god søndag...

    SvarSlet