mandag den 22. maj 2023

Broderi på en søndag -- Uge 20

 

Ugen kort:

  • Jeg var med, da femte klasse tog til Roskilde, til Julemærkehjemmet og Roskilde Domkirke. En skøn tur.
  • Der var ikke langt fra tanke til handling, da jeg besluttede at afprøve hjemmefarvet broderistof.
  • Vi udvidede bålmaden til endnu mere selvbetjening, da børnene selv skulle lave dejen til pandebrød. Flere har gjort opmærksom på at det var godt, og det vil de gerne have mere af. Mad smager bare bedre, når man har kæmpet for det.
  • og vores tanker om hvad vi vil med det der bål giver mening. 
  • Oscar og Daniel kom til spisning og hygge. 
  • Niende klassernes sidste skoledag blev fejret med revy og fodboldkamp. Jeg lovede at være med og gjorde mit bedste for at stå i vejen.
  • Det var næsten pinligt at personalet vandt overlegent. 
  • Med en ekstra lang weekend brugte jeg flere dage på at tro det var lørdag. 
  • Oscar og jeg tog i Zoo, sammen med resten af København. Vi havde en skøn dag på barnets præmisser, også selvom han gik hele dagen og først til sidst var ved at tabe benene.
  • En smule presset deltog jeg i både senior fit og zumba. Det er alt for længe siden sidst og jeg kan stadig mærke jeg har mavemuskler, 
  • Jeg var omkring skolen mere end en gang og nåede både at bespise sneglene og lege med noget træ. 
  • Anders planlagde og vi tog på kærestetur til Helsingborg. 
  • Månedens nyhedsbrev fra SFO er fikset og sendt ud i det åbne. 
  • Jeg  strikkede endelig noget færdigt. 
  • Et broderi i fire dele er på vej. 
  • Jeg tror mere og mere på det hemmelige projekt, som har en skæringsdato lige om lidt.

 








 

Læse:

Tredje del i Katrine Engbergs serie om politimakkerparret Kørner og Werner har været afsindig svært at komme i gang med. Persongalleriet er enormt og det har føltes som dukkede der nye personer, jeg skal forholde mig til for hvert eneste kapitel. 

Det er nok ikke helt rigtigt, men det føles sådan og jeg har læst ufatteligt lidt ad gangen, ganske simpelt fordi der skete for meget, og jeg blev ikke fanget af det. 

Det ser ud som om  det vender nu. Et mord er begået, og endnu et lig er dukket op. Werner er på barsel, noget hun ikke er udpræget god til eller føler sig tilpas i, og mon ikke hun  kommer til at blande  sig i opklaringen. 

Jeppe derimod begynder at lige en person der er værd at have med at gøre, efter et par bøger, hvor tanken om en tudekiks lå lige  for.

Og så er der Esther. Pensionisten som på en eller anden måde også altid får en rolle. Og hvad sker der lige med ham franskmanden, der pludselig er dukket op og sender signaler der kan være svære at tyde. 


Broderi:

Første del af mysteriet fra Satsuma Street er ankommet. Årets hemmelige broderidyst under navnet de fire elementer er skudt i gang. Første del er vand og det ser nøjagtig så finurligt ud som jeg havde håbet.

Jeg er vild med at det ikke bare er et hjørne, men en fjerdedel, der arbejder sig ind i de tilstødende dele. 

Der er tre uger til anden del udkommer. Anden del er jord, og så kommer luft og ild. Alle med tre ugers mellemrum. 

Jeg er startet, men om jeg når første del på tre uger ved jeg ikke. Jeg syr kun  når Anders er hjemme og jeg ikke kan arbejde på hemmeligheder. 

Jeg syer med DMC garn. Jeg bruger på ingen måde de rigtige farver. Der er et farvekort med numre og alt, men mine numre passer ikke til. 

For længe siden arvede jeg en stor portion broderigarn. Det meste DMC. Der er meget af det, og der er mange farver. Alle udgåede farver. Eller måske fik alle farver nyt navn for år tilbage. Under alle omstændigheder kigger jeg på billedet, og vælger farver ud fra det. 

Der er jo ingen der siger det skal være en helt bestemt nuance af blå, så længe alle nuancerne passer nogenlunde sammen.,





Ingen kommentarer:

Send en kommentar