torsdag den 1. juni 2023

Garn og kaffe

 

Det var ikke fordi jeg skulle have noget - jeg  skulle absolut ikke have noget  - men en ny by med nye garnbutikker. De skal selvfølgelig ses. 

Så vi kiggede på garnbutikker - jeg fandt to. Samtidig er kaffe altid på programmet, her fandt vi også nyt.

At have en billet til den offentlige trafik, gjorde det kun nemmere. 

 

Vi startede i Lilla Kafferosteriet. Det gjorde vi allerede søndag. Vi har været der før. Anders vidste kaffen var god, og de har et bredt udvalg af lækre kager. Vi spiste ikke nogen. 

 

 

Lilla Kafferosteriet ligger på Baltzarsgatan 24 i indre by og er superhyggelig med umage stole og borde indenfor og en ret stor gårdhave udenfor. 

 

Vest for slottet, langt udenfor voldene, i et område af byen, hvor alle gaderne har militære navne ligger Rätstickan. En lille bitte garnbutik., af den slags der er så overfyldt at det kan være svært at finde noget som helst. Og finder du noget er det som regel guld. 

Vi nåede butikken og kastede et blik på udsalgsvarerne i en flok kurve udenfor. I en af kurvene lå genbrugt uld i tweedform, i en farve der slog Anders en lille smule ud. Der var fem fed i den lækre brune, 100 gram 50,- SKR. Det kunne jeg altså ikke lade ligge. 

Når man kan komme hjem med garn til en hel herresweater for lige omkring 160,- DKR så er det om at slå til (også selvom jeg har rigelig garn på lager...). 

 




Rätstickan ligger på Regementsgatan 84. Bussen kørte nærmest til døren og jeg er sikker på, at man kan gøre nogle gode fund. 



Klokken nærmede sig frokost, og næste stop var Malmø Saluhall, der modsvarer Torvehallerne i København og havde lovet os god mad. 

Det er lidt mindre end Torvehallerne, men bestemt et besøg værd. Vi endte med at ankomme midt i frokosttravlheden - det kan ikke anbefales. Det blev lidt uoverskueligt.

Fra Rätstickan gik vi videre ligeud til Fridhemstorget og bussen mod madhallen. Vi missede den første bus og endte med at stå lige udenfor endnu en lille cafe med en imponerende kaffemaskine. Det kunne Anders ikke stå for, og øjeblikket senere sad han med en kop kaffe, der efter sigende var rigtig god. 



Café Fridhem ligger på Fridhemstorget 22, og virkede som et af de steder turisterne aldrig finder, men de lokale er rigtig glade for. 


Efter en god frokost fortsatte vi mod garnbutik nummer to. Denne gang et godt stykke syd for indre by, Længere væk var det heller ikke. Der var faktisk ikke nogen af de steder vi besøgte, vi ikke kunne have gået til, men det var hyggeligt at tage bussen. 

Södra Garn er en noget mere moderne garnbutik end Rätstickan. Lækker og indbydende, men ikke med den samme følelse af potentielt att kunne finde guld. 

De havde ChiaoGoo rundpinde. Det er klart min foretrukne til strømpestrik. Jeg har en, jeg vil gerne have en mere. Men kvarte størrelser er åbenbart ikke noget man gør sig i i Sverige. Jeg gik uden at købe noget. 

 

 

Södra Garn ligger på Södra Förstadsgatan 93, ikke langt fra Trianglen. Vi gik tilbage mod drømmen om is. 

 

 

Malmø er ikke særlig stor, og alle de mange busture førte os igen og igen forbi en lille kaffebiks, som vi blev enige om skulle have et besøg. Altså sluttede vi eventyret med kaffe og garn i Beans and Tales, som er en superhyggelig lille cafe, men de sjoveste kringelkroge, gamle umage møbler og rigtig god kaffe. 

Jeg drak the. Det var heller ikke dårligt. Vi  havde lige spist is, ellers kunne jeg godt have været fristet af deres udvalg af kage i små udskæringer.



Beans and Tales ligger på Djäknegatan 15 i indre by. Det er en af de mere befærdede gader i middelalderbyen og jeg tror nærmest alle busserne kører igennem. Indenfor kunne man ikke høre trafikken udenfor. Men bare sidde og nyde sin kaffe, atmosfæren eller en god bog.





4 kommentarer:

  1. Virkelig flot uldgarn. Måske også til en voksen dame ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det kunne være fint til en voksen dame, men jeg har rigeligt :)

      Slet
  2. Jamen dog! Jeg har endnu aldrig fundet en garnbutik i Malmø! Måske har jeg heller ikke kigget så meget. Men det er da lidt pinligt at du har fundet SÅ meget guld på så kort tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, jeg havde en mission, og nu har jeg fundet et par garnbutikker til dig :)

      Slet