lørdag den 16. april 2022

Svens i tøsefacon

 

Det er noget tilfredsstillende ved at få brugt mine rester, at få ryddet ud og få brugt alt det garn jeg har liggende. Det der startede som en mindre ting, er på en eller anden måde slået fast, og jeg kan mærke at jeg efterhånden helt naturligt rækker ud efter lagergarnet hellere end nyt.

 

 

Jeg har egentlig aldrig rigtig købt garn uden en eller anden form for plan, alligevel er lageret vokset og igen kan jeg mærke at jeg overvejer for og imod inden jeg køber nyt garn. Hvor jeg tidligere ikke kunne gå forbi garn, uden i det mindste at kigge på det, bliver det mindre og mindre vigtigt. 

Måske er det også derfor jeg bliver mindre og mindre glad for at få garn. Det er en skøn gestus, og nogen har tænkt over at jeg vil blive glad for det. Jeg oplever bare i stigende grad at stå tilbage med følelsen af at tilføre mit lager noget, jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til. Og så kan garnet være nok så smukt. 

Derfor er trøjen her et fantastisk indslag i målet mod at få ryddet ud i lageret. Den er lavet at alt muligt, og meget af det er nu helt væk. Det er skønt når række efter række i min virtuelle lageroversigt kan streges og helt forsvinde, at mængden af linjer bliver mindre og at kasserne med garn fysisk bliver mere overskuelige. 









Design: Eller måske rettere inspiration - Svens Yndlingssweater af Lene Holme Samsøe.

 

Garn: Lyserødt fra lageret sat sammen med de lyseste rester af Rasmillas Yndlingsgarn. Hele trøjen vejer 198 gram og den er fyld med alt det bedste i en grad der kræver håndvask, når den med tiden får brug for det. 

Den består at alt fra bomuld til uld, alpaka, silke og en lille smule nylon fra et strømpegarner.

Garnet bringer minder fra flere steder:

De lyseste rester af Rasmillas Yndlingsgarn er hele vejen igennem den ene tråd, mens den anden er alt muligt, fra alt muligt. 

Igen var der alpaka fra Oscars nissehue 2019, alpaka fra lageret, tynd uld uden oprindelse, og endnu tyndere uld fra et broderi.

Der er rester af strømpegarnet fra Skywalker Socks og Zinderella Socks, det lyserøde fra sjalet The love of spiders, og resterne fra tæppet til Rose.

Og når der er sagt Rose, er der en del rester fra kjoler og trøjer dedikeret hende - August Kjole, Tiny Tulips, en sommercardi der aldrig blev rigtig god og Sweet Candy jakken, sammen med resterne fra et barnedåbsprojekt til en anden lille pige.

Jeg har muligvis glemt noget, men det er sjovt at huske, mens trådene bliver samlet til noget nyt og fint. 


Pinde: Jeg har brugt 3 og 4 mm, rundpinde og vistnok KnitPro.

 

Størrelse: Jeg har strikket efter målene til en størrelse 2 år. 

 

 

Bemærkninger:  Jeg har brugt maskeantallet og mål fra Svens Yndlingssweater. Resten er fri fantasi.

Jeg startede med vendemasker i nakken, ligesom på de to andre restetrøjer jeg har lavet til Oscar. 

Derfra fandt jeg det lille bellismønster i en bog med mønsterstrik. Jeg vendte mønstret om, strikkede retsiderne fra vrangsiden og omvendt. Det betød at jeg ikke skulle strikke tre masker vrang sammen,  men kunne strikke dem ret sammen, det betød også at pindene der efter mønstret var ren ret nu blev ren vrang. Jeg har ikke noget mod vrangmasker, men tre vrang sammen er hårdt for håndledet. Det er tre ret sammen åbenbart også, i hvert fald kunne jeg godt mærke at det var hårdt for mine håndled at strikke det fine mønster, så det bliver der nok ikke mere af i nærmeste fremtid. 

Jeg havde ellers overvejet samme mønster med flere rester til Rose. Jeg tænker jeg finder på noget andet, for jeg har stadig flere lyserøde rester.

Svens Yndlingssweater er en sweater. Jeg ville have en trøje med knapper. Jeg delte bare forstykket midt for, tilføjede vist en maske, for at have samme maskeantal på begeg forstykker - og for at mønstret passede.

Derudover er den som trøjer er flest - en krop, to ærmer og forkanter med knapper og -huller. Jeg er ramt af min uddannelsesmæssige baggrund og holder på at knaphullerne i pigetøj skal sidde på højre forstykke, mens de skal være på venstre side, hvis jeg strikkede til en dreng. 

Om det er glemt, eller folk er ligeglade ved jeg ikke, jeg bliver muligvis bare lidt kontrær når der i en opskrift ikke tages højde for om knapperne skal sidde på højre eller venstre side. 

Her skulle de slet ikke være der, så jeg gjorde som  jeg synes bedst.


 

Trøjen er en fødselsdagsgave til en lille pige. Jeg håber forældrene gider håndvask. 


Vil du se flere billeder af trøjen, kan de ses på Ravelry.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar