onsdag den 27. april 2022

Aks Sokker

 

Aprils strømper var huller, lace inspireret af korn og forholdsvis let strikke. Jeg var i tvivl om jeg skulle strikke med, det var ikke et mønster jeg umiddelbart synes om. Erfaringen siger, at alt for mange huller i et par strømper, gør noget ved pasformen, de bliver større, og jeg skulle måske have slået en flok masker mindre op.

 

 

De sidder nogenlunde om et par strømpebukser, som hjælper med at holde dem oppe. Jeg bruger sjældent strikkede strømper alene, de er altid ekstra varme, når det er koldt. Og med det, går de såmænd nok alligevel. 

Og jeg har jo sådan set besluttet at strikke alle årets strømper i år. 






Design: Aks Sokker af Karen S. Lauger aka Lykkefanten.

 

Garn:  Soft Sock fra Birk & Berg, vundet i sidste års fadealong. Farven hedder Mix Tape -jeg kalder den blå, for der er også to andre udgaver. Det er så lækkert at strikke af, og jeg glæder mig til et senere gensyn. 

Jeg brugte 70 gram.


Pinde: 2.25 mm ChiaoGoo 80 cm rundpind - den var lækker at strikke med. Det er altså ikke sidste gang. Jeg vil have flere. 


Størrelse:  Jeg slog 70 masker op til benet og tog ind til 60 masker om foden. 




Bemærkninger: Jeg vidste godt at et så hullet mønster ikke giver så meget elasticitet og burde nok have slået færre masker op. I forsøget på alligevel at få noget hjælp til hold om benet valgte jeg at strikke rib i siderne. For at få ribben til at passe, tilføjede jeg 2 masker i hver side af mønstret. De kunne måske meget vel, helt være undladt...

Jeg strikkede ribben drejet ret - 15 omgange.

Da jeg nåede hælen strikkede jeg hælmønstret, lod den midterste maske forsvinde i en sammestrikning i forbindelse med snoningen til sidst og endte med et lige antal masker. Jeg strikkede hælrundingen uden at kigge i mønstret og samlede 13 masker op på hver siden af fælflappen. 

Jeg tog ind til 60 masker (61 for jeg havde stadig en maske foroven, som på samme måde som på hælen endte med at forsvinde, så jeg havde 60 masker, da jeg nåede tåen).

Tåen tog jeg ind som jeg plejer igen uden at skele til opskriften. 

 


Vil du se flere billeder af strømperne, kan de ses på Ravelry.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar