mandag den 28. oktober 2019

The Love of Spiders


Da jeg i foråret var til blog/insta-træf hos Violykke, vendte jeg hjem med tasken fuld af fine gaver sponsoreret af glade - og spændende - givere.





Mellem de fine gaver var to fed garn fra A Knitters World. Jeg vidste ret hurtigt, at de en dag skulle blive til et sjal, jeg vidste bare ikke hvilket.

Jeg har kigget på flere, mere eller mindre målrettet, men ingen fandt rigtig nåde for mit blik.

Indtil jeg mere eller mindre faldt over sjalet fyldt med kærlighed til eddekopper. Jeg er ikke sikker på jeg forstår navnet, men sjalet var fint, så fint at jeg næsten hurtigere en hurtigt fik slået op og gik i gang.

Det blev hurtigt et af de projekter, der blev stoppet i tasken og fungerede godt ude blandt andre eller i mødesituationer. Mønstret sad hurtigt fast, til trods for at der ikke er et diagram, men kun beskrivelse af mønsterstrikken.

Jeg aflurer og husker bedst mønstre, når jeg kan se dem visuelt. Jeg sidder ofte fast i skrevne forklaringer, og kan ikke se lyset, eller nærmere maskernes indbyrdes forhold til hinanden.  Netop derfor tegner jeg ofte et diagram, hvis ikke der er noget.





Jeg nåede ikke til at tegne, men jeg var tæt på. jeg måtte gennem rapporten mere end en gang inden det gav mening, men så sad det også fast.

Andre har det omvendt.

Jeg kan godt lide forskelligheden.











Design: The Love of Spiders af Melanie Berg.


Garn: Grå Merino/Silke og pink Merino/Donegal begge fra A Knitters World.

Jeg brugte stort set alt hvad jeg havde, og det færdige sjal vejer 208 gram. Lige præcis 5 gram mindre end de to fed tilsammen startede med at veje.


Pinde: en rundpind 4mm (og en 3mm til opslag)


Størrelse: Sjalet har en færdig størrelse på 230 x 85 cm.





Bemærkninger: Det med at tage billeder ligger åbenbart ikke lige for i øjeblikket. Derfor ser sjalet ikke helt så fint ud, som færdige sjaler plejer at gøre.. jeg har nemlig taget det i brug, og nyder det.

Det er blødt og skønt og dejligt.

Jeg ændrede ikke meget.

Sjalet startede med en gartertab - eller også gjorde jeg det bare. Det kan jeg ikke lige huske. Hvad jeg kan huske er, at jeg slog op og strikkede gartertabben på p 3 mm, fordi det ellers blev for løst. Jeg startede med at slå op med en provisorisk opslag, så jeg kunne samle levende masker op og slippe for at kunne se opslagningen efterfølgende.

Jeg skiftede til p 4 i samme øjeblik gartertab og opsamling af masker var overstået.





I mønstret i den første sektion - striberne - valgte jeg at strikke alle de pink masker ret fra vrangsiden, for at få lidt mere tekstur i mønstrert. Men også fordi de glatstrikkede pink pletter nærmest forsvandt i det grå. Det synes jeg ikke var pænt .

Jeg strikkede en mønsterrapport mere af sektion to. Fordi jeg kunne, og fordi der var nok af det grå.

Jeg strikkede kanten til der ikke var mere garn. Kun nok til at lukke af.


Har du lyst til at se flere billeder af sjalet, kan det ses lige her på Ravery.





2 kommentarer:

  1. Så fint! Det er herligt med et kæmpe sjal. Skyndte mig lige at købe mønsteret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Christunte, det er også rigtig fint :)

      Slet