tirsdag den 6. september 2022

Danseskørt

 

Rose har fødselsdag samtidig med Oscar. De fylder år dagen efter hinanden, hvilket godt kan gøre det en lille smule svært at være med til at fejre dem begge. 

I år lykkedes det ikke, men jeg havde selvfølgelig en gave med til Rose, da vi mødtes i går. 

 

 

Jeg havde egentlig en hel anden plan, men tur i Netto for et par måneder siden, gjorde kål på den plan og en anden dukkede op.  

Blandt Nettos spotvarer har jeg flere gange set en blanding af hør, bomuld og silke, som føltes behagelig og var lidt spændende, men samtidig ikke noget jeg lige havde behov for at købe. Indtil den dag jeg stod over for et par bøger af Klompelompe, bladrede i dem og fandt danseskørtet og garnet med hør og silke. 

Det virkede bare som et fantastisk match.

 

 

Jeg lavede en hurtig beregning, besluttede at købe et nøgle ekstra i hver farve og har rigeligt. Jeg tog også bogen med hjem, og hvor er der mange fine opskrifter i.

Hjemme slog jeg op, kom godt i gang og strikkede stort set hele skørtet i bussen på vej rundt på Island. 

I går pakkede hun skørtet op, og blev stjernelykkelig. 

Så er alt godt.






Design: Danseskørt fra Klompelompe - Strik til baby, barn og Voksen.


Garn: Hørsilkegarn fra Netto i farverne Misty Rose og Flint Grey. Garnet indeholder 46% hør, 38% bomuld og 16% silke. 

Der gik 352 gram til hele skørtet, noget nær lige meget af begge farver.



Pinde: 3 mm til linningen og 4 mm til selve skørtet.

 

Størrelse: Strikkefastheden var helt efter bogen, så jeg maskeantallet til en størrelse 1-2 år og længden til 6-8 år. Rose er temmelig høj af sin alder,  og den ekstra længde betød en ekstra udtagning eller to. Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg gjorde. 



Bemærkninger: Originalt har skørtet en række huller i linningen og et bindebånd. jeg lavede i stedet en ombukket kant og brugte den som løbegang med knaphulselastik, der kan reguleres via et indvendigt knaphul. 

Garnet var en smule hårdt at strikke i og det i hver farve viste det sig at jeg det ene nøgle var fuld af knuder og halvflosset garn, Det krævede temmelig mange endehæftninger og fik mig til at komme i tanke om  hvorfor jeg ikke køber garn i Netto. 

Garnet trak temmelig skævt, og på et tidspunkt tænkte jeg at det aldrig ville blive godt. Heldigvis kunne et bad og en forsigtig opspænding råde bod på næsten hele missæren. 

 

Skørtet er rundskåret, så der er godt sving i de to lag, når der drejes rundt. Rose prøvede og det virkede. 


Vil du se flere billeder af skørtet, kan de ses på Ravelry






2 kommentarer:

  1. Det er rigtig fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og den har åbenbart været med i børnehave mandag og tirsdag og helst også onsdag :)

      Slet