søndag den 11. september 2022

Tesselate Socks

 

Hessede Hovedgård hører under Gisselfeld og indeholder både kursus- og konferencecenter og et udvalg af gårdbutikker af den mere luksuriøse art. Vi kiggede, vi besluttede langt hen ad vejen at det ikke rigtig var noget for os, og lod det hele stå.

 


 

Jeg købte kaffe til Anders - luksuriøs kaffe koster det samme alle steder - resten af selskabet købte en kop kaffe, som vist var god, og kunne nydes udenfor i solen. 

Faktisk var solen med os hele dagen. Til trods for lovning på regn.

Inden vi kørte videre mod nye mål, fik jeg Anja til at tage billeder af de nyligt færdige strømper. Vi stod midt på gårdspladsen, i skyggen fra et træ, og selvom billederne gennemgående er fine, kan jeg godt fornemme at mine hjemlige fotografer har noget mere erfaring i hvordan billeder skal vinkles for et pænt resultat. 

Jeg er glad for at hun gad, og synes i øvrigt at garnet var en drøm at strikke med. 

 

 

 





Design: Tesselate Socks af Very Busy Monkey.

 

Garn: Astas Knit Strømpegarn. Garnet er håndfarvet og vundet på KnitAbout med Rock'n'Roll Hausfrau. Måske er det derfor farven ikke har noget navn. 

Til gengæld er det superlækkert at strikke af. Det indeholder den normale 80/20 fordeling af uld og polyamid. Ulden er Merino, som måske er med til at gøre den så blød og lækker. 

Jeg brugte 75 gram til hele parret.

 


Pinde: 2,25 mm ChiaoGoo rundpind 80 centimeter - magic loop.


Størrelse: 64 masker, fod størrelse 39.

 

Bemærkninger: Strømpen skulle have haft en helt almindelig hælflap og kile. Hos Finnish Knitting Stories blev jeg præsenteret for Annalise strømpen, der har en anden type hæl. Det så  lidt spændende ud, og jeg synes det var værd at prøve.

Hælen er ikke uden evner. Udtagninger bagtil, sammen med sammenstrik underneden, betyder en hæl med samme plads som en hæl med flap og kile, men uden at skulle samle masker op. 

Jeg kunne godt finde på at gentage den en anden gang. Den kunne også ende med at sidde på rygraden. Men umiddelbart sidder hælflappen bedre og er den jeg går til, hvis ikke jeg husker alternativerne.

På den første hæl strikkede jeg hele hældelen glat. Jeg synes der blev meget glatstrik over hælen og besluttede at hæl nummer to skulle være en smule anderledes. 

Jeg tegnede en nogenlunde skrå linje ned over mønsterrapporten, så hæl nummer to blev med mindre glatstrik og mere mønster. Jeg synes det er pænere, men det giver også i højere grad en oplevelse af en timeglashæl. Det er det ikke - her er mere plads til vrist.

Det er nem hæl, som godt kan anbefales. 

 

 

Da jeg nåede hælen fordelte jeg maskerne, så jeg opnåede symmetri, og havde 33 masker på overdelen af foden og 31 over hælmaskerne. Jeg lavede udtagningerne med 3 masker mellem og vendte hælen, så jeg endte med et samlet antal masker på 31 under foden igen. 

Ved tåen tog jeg ind i siderne med 1 maske mellem indtagningerne - igen for at beholde symmetrien og have samme maskeantal over og under foden. 

 

Vil du se flere billeder af strømperne, kan de ses på Ravelry.

 

 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar