mandag den 26. september 2022

Choose Your Gnome Adventure

 

Septembers gnome blev en knitalong. Denne gang en smule anderledes end ellers. Sarah har nemlig lavet en opskrift med alverdens valgmuligheder. 

 

 

Dels var størrelsen. Gnomen kom i to størrelser. Jeg har strikket alle årets gnomer i dobbelt garn og lidt større pinde, så mine er i forvejen større end forventet, så denne gang valgte jeg at strikke den lille udgave og fik en gnome, der matcher de andre jeg har. 

Så var der enkeltdelene. Sarahs gnomer er generelt bygget ens op - man starter med huen, fortsætter med kroppen og ender med detaljerne - skæg, arme og næse. Denne var ingen undtagelse. 

Undtagelsen var at både krop og hue kom i fem forskellige udtryk. Der var to næser at vægle mellem, to forskellige måder at strikke hænder og tre udgaver af skægget. 

Jeg valgte det, jeg synes lød pænest - det tænker jeg de fleste gør.

 

 

Normalt tager det ikke mange dage at strikke en gnome, men når opskriften kommer i bidder tager det længere tid. Men nu er den altså færdig, skyllet op undervejs og syet helt sammen. Vi tog turen omkring kirkegården på vej til arbejde og en enkelt ansat synes det var vildt morsomt at der stak en nisse op af tasken, da jeg ankom. 

 

 

 


 

Design: Choose Your Gnome Adventure af Imagined Landscape.

 

Garn: Rester af supersoft fra flere steder. Jeg endte med at bruge 84 gram. 

Fyldet er fra en IKEApude af den kedelige type, hvis den skal bruges som pude, men helt rigtig hvis fyldet stoppes i bamser og andet i den stil.

 

Pinde: 3 mm krondyrben.

 

Størrelse: Den færdige gnome er 44 centimeter høj, den er 15 centimeter på det bredeste sted og vejer 235 gram. Den har en bunke spændeskiver i bunden, så den ikke vælter.

 


Bemærkninger: Jeg valgte muligheden med tekstur til hatten. Der skulle have været skiftet mellem bundfarve og mønsterfarve i den midterste mønsterrække, men jeg forestillede mig ikke det blev pænt og lod være. Efter at have set andres udgaver, er jeg glad for at jeg gjorde som jeg selv ville. 

Til kroppen valgte jeg også den udgave med tekstur. Der skulle have været tre mønstergentagelser, men jeg synes den øverste ville komme for tæt på hat og skæg og alting. Igen byttede jeg ikke om på farverne i mønstret.

Skægget kunne enten  strikkes ensfarvet eller tofarvet, med eller uden frynser. Jeg er ikke ovenud imponeret af de sidelæns strikkede skæg, og måske hjalp det heller ikke at at strikkede med to farver. Jeg tror måske at jeg vendte vrangsiden udad, men jeg synes det var den pæneste side - frynserne så mærkelige ud fra det valgte at gøre til vrangsiden. Jeg synes mest af alt at skægget liger et forklæde, men gnomer kan vel også bruge forklæde, og måske den er ved at bage. 

Jeg valgte en rund næse og fyldige hænder. Jeg tilføjede en stribe af mønsterfarven i overgangen mellem hånd og arm. I forsøget på at gøre det lidt mere interessant, strikkede jeg to masker i en hele vejen rundt, strikkede dem alle vrang og derefter en omgang med to ret sammen hele vejen, så ærmet endte med det rigtige maskeantal. 

 


Jeg synes den blev fin, og det regnede heldigvis ikke da vi nåede kirkegården og var klar til billedetagning.

Vil du se flere billeder af gnomen, kan de ses på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar