torsdag den 11. august 2022

Gul i gul

 

Kan I huske mine glas med solfarvning? Jeg huskede at tage et billede af glassene inden jeg tog til Island, men jeg fik aldrig garnet op. 

Det gjorde jeg, da jeg kom hjem. 

 

 

Det færdige garn er en smule mere gult end det var efter jeg farvede det sidste år. Jeg er ikke specielt vild med gul... Altså ikke den store succes. Det så mere lovende ud i glasset. 

Billederne her yder ikke rigtig retfærdighed, det er mere gult. Eller gulligt. 



Noget der til gengæld nærmest kunne kategoriseres som en succes var lugten. Når jeg tidligere har solfarvet, er det færdige garn kommet op af glasset med en lidt rådden lugt, som heldigvis er forsvundet i vask. Det skete ikke denne gang.

Jana fra Finnish Knitting Stories lærte mig et trick. Hun lagde et stykke plastik øverst i glasset, så der ikke kunne komme ilt til vandet/garnet. Det virker. Alt var lufttæt og dermed nåede der ikke at opstå dårlig luft.

Det skal prøves igen. For selvom de fleste danske planter giver et studie i gult, er jeg ikke færdig med at solfarve. Jeg synes det er sjovt at følge glasset, mens det står i solen. 

 


 

Tilbage til det gule garn... Der er også muligheden for syrefarvning. Jeg har syrefarve, og jeg er svært fristet af at dyppe garnet i en grønt bad. Oveni den melering solfarvningen har frembragt, kan det godt gå hen og blive spændende. Og noget jeg har  meget mere lyst til at bruge.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar