tirsdag den 23. august 2022

Tegna Tee

 

Bomuld og hør i sommervarmen. En ret lækker kombination. Også selvom det kan være lidt hårdt at strikke i.

 

 

Da jeg havde færdiggjort Crossback Tank tidligere på året, var der masser af garn tilbage til endnu en sommertop. Henriette og Birthe P opfrodrede til at strikke lilla, og jeg havde glemt hvor god kombinationen af netop hør og bomuld er. 

Altså var det ikke svært at beslutte at finde en opskrift, der ville klæde garnet. 

Jeg besluttede mig for Tegna. Mærkeligt, for jeg plejer ikke at strikke det samme flere gange. På den anden side har jeg været (og er stadig) rigtig glad for den første Tegna jeg strikkede, og det er tilstrækkelig længe siden jeg strikkede den, at det næsten føles som en ny opskift.

Jeg lavede lidt om - det gør jeg tit. Noget af det helt ligesom sidst, noget helt nyt. 

Jeg kommer til at bruge den her rigtig meget. 

Så er det sagt.

 

 

 

Design: Tegna af Caitlin Hunter.

 

 

 

Garn: Lincot fra Garnudsalg. Resterne fra en cone, jeg købte for år tilbage. De fører det desværre ikke længere...

Jeg brugte 198 gram til hele T-shirten.

 

Pinde: Jeg brugte en pind 4 mm. Lavede en strikkeprøve, regnede efter og fik pind 4 til at virke. Opskriften siger pind 3,25.

Jeg brugte en 3½ til halskanten. 

 

Størrelse: Med strikkeprøven som beregner strikkede jeg efter maskeantallet til en medium. Højden målte jeg mig til undervejs.



Bemærkninger: Den oprindelige Tegna har nogle usandsynligt små ærmegab. Det opdagede jeg allerede første gang jeg strikkede den.

Altså fulgte jeg opskriften, til jeg mente det var tid til ærmegab. Herfra målte jeg på mig selv, besluttede hvad jeg synes var pænt og brugte opskriften som pejlemærke i forhold til indtag til skulderskråning og halskant. 

Jeg lukkede to masker af, da jeg delte til ærmegabet. Der skal vistnok slås fire op. De der ekstra masker giver ingen mening for mig. Måske hvis jeg bare gjorde som der stod. Men det besluttede jeg at lade være med...

Jeg ringede halsudskæringen fortil, fordi jeg synes den ser meget tæt ud på billeder af projektet andre har lavet. Det er jeg ikke så god til. Jeg strikkede rib i halskanten. 

Jeg synes der skulle mønster på ærmerne. Jeg brugte de sidste 17 pinde af blondemønsteret (pind 31-47) strikkede et par omgange ret og lavede en lav ærmekuppel, inden jeg lukkede af og syede ærmet på kroppen. 

 

har du lyst til at se flere billeder af blusen, kan de ses på Ravelry






Ingen kommentarer:

Send en kommentar