søndag den 29. maj 2022

Crossback Tank

 

Jeg har sagt det før, jeg siger det helt sikkert igen - strikkeopskrifter er vejledende. 

 

 

Jeg har strikket en T-shirt, der som udgangspunkt var en ærmeløs top med en meget tæt halsudskæring og strikket nedefra og op i mange dele. 

Jeg har strikket oppefra og ned. Jeg har ændret temmelig meget på halsudskæringen. Jeg har tilsat ærmer, strikket det hele ud i et og i øvrigt også ændret på sidesømmen og måden krydset bagpå endte med at se ud. 

Jeg tror jeg bliver glad for den. Men at forsøge at redegøre for ændringerne, eller at tro jeg kan gentage, det er vist utopi. Jeg prøver alligevel - bare fordi jeg plejer. Men skulle nogen føle sig fristet til at duplikere, kan jeg kun sige, at jeg kan ikke hjælpe, men jeg vil gerne heppe fra sidelinjen. 

For strikkeopskrifter er vejledende, og når vi tør ændre efter egne mål og ønsker, tror jeg på at vi får en anden føling med vores håndværk. 

Og dermed ikke sagt at der er noget som helst i vejen med at følge opskrifter slavisk.

 

 



 

 

Design: Crossback Tank af Anne Jones

 

Garn: Lincot i farven Lilla Light. Garnet er fra Garnudsalg og købt for mindst syv år siden - altså godt marineret. 

Der gik 200 gram til hele blusen. Inklusive strikkeprøven. 


Pinde: 3 og 4 mm. Jeg brugte Knit Pro Royale, rundpinde i flere størrelser og længder på spidserne. 


Størrelse: Ja - Jeg lagde ud med en Small over skulderen, tog ud mod en 2XL over brystet, stoppede undervejs, for at den ikke blev for stor og lagde ekstra til mod hoften. 

 

 

Bemærkninger: Jeg brugte ærlig talt ikke opskriften særlig meget. Og så alligevel. Jeg strikkede en prøve, maskeantallet passede, og med den satte jeg ud efter en skulderstørrelse der passer mig. Jeg vidste jeg ville få brug for mere vidde over brystet og lavede derfor et mere rundet ærmegab end opskriften lagde op til. 

Samtidig ringede jeg halsen temmelig meget, både for og bag. Jeg endte med så dyb en halsudskæring  og ærmegab, at jeg hævede skuldrene 10 pinde, inden jeg samlede op til ærmer. Formentlig fordi hør trækker og falder tungere end en lille strikkeprøve viser.

Efter sammestrik skulle jeg ifølge opskriften tage en maske ind på hver pind på bagstykkerne, for at danne krydset. Jeg skulle have strikket til der nærmest ikke var flere masker tilbage, men så var blusen blevet meget lang. Altså rundede jeg, da jeg synes jeg nåede en fornuftig længde og forsatte med blonden. 

Jeg samlede masker op til det inderste bagstykke og håbede at et opskyl ville jævne og gøre opsamlingen mere utydelig. Måske med tiden og mere vask, men lige nu kan det ses. Jeg lan godt leve med det.

 

 

Jeg strikkede en vrangrille inden mønsterborten på både krop og ærmer. Det synes jeg blev pænt.

Ærmerne strikkede jeg et par gange. De blev sådan set rigtig fine til at starte med. Jeg strikkede cirka 3 masker op for hver 4 pinde hele vejen rundt, startede med 12 masker på hver side af skulderen, strikkede frem og tilbage med en ekstra maske for hver vending, indtil jeg nåede de opslåede masker under armen. Herfra fortsatte jeg hele vejen rundt. 

Jeg kan ikke huske om der ifølge opskriften skulle slåes ekstra masker op under armen, men det gør jeg altid, jeg synes det bliver pænest. 

I første omgang gjorde jeg som ved kroppen og skiftede til en større pind inden blonden og tog ud, så det passede med en hel mønsterrapport. Det blev meget stort. Et skift til den lille pind og indtag til et maskeantal der passede nærmeste mønsterrapport blev meget bedre. 

Jeg strikkede rib i halsen Det stod der heller ingen steder.

 

Vil du se flere billeder af T-shirten kan de ses på Ravelry






2 kommentarer:

  1. Den er blevet ualmindelig vellykket! Din vrangpind før mønstret rammer det rigtig fint ind!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes tit vrangpinde inden mønsterstrik rammer fint ind :)

      Slet