mandag den 8. juli 2013

Diana


Da Emilie og jeg engang sidste sommer var i Malmø fandt vi en dyreflok i Kungsparken. Herlige dyr, der sprang glade omkring, men uden navn eller andet, der kunne fortælle os hvad de repræsenterede.


Diana af Ernst Billgren, Kungsparken, Malmø


Jeg tænkte eventyr, og da vi i dag kom forbi, var første tanke stadig at det måtte være en fortolkning af et eventyr.

Nu har jeg gravet lidt i det, for jeg er nysgerrig og vil gerne vide det hele. Eller i hvert fald det halve.

Gruppen hedder Diana og er lavet af kunstneren Ernst Billgren. Der har åbenbart tidligere været en anden skulptur på stedet - også med navnet Diana. Dengang var Diana placeret i et badekar, men Ernst Billgren ville have mere af skovens gudinde frem.

Diana var - eller er - den romerske jagtgudinde. Hun er skovens beskytter, smuk, atletisk og et symbol på kyskhed. Ernst Billgren har derfor lavet en Dianafigur, der forener skovens dyr og som om aftenen oplyses og efter sigende skulle fremmane en kvindeskikkelse så skøn.

Diana består en samling dyr - en bjørn, ræve, grævlinge og en svane. Omkring hende danser femten rådyr.


Diana af Ernst Billgren, Kungsparken, Malmø

Diana af Ernst Billgren, Kungsparken, Malmø


Jeg så hverken Dianaskikkelsen sidste år, ej heller i dag, men med min nye viden, ser jeg pludselig en kvindeskikkelse træde frem af dyrekroppene. Den lange gyldne svanehals bliver til hår opsat i en hestehale, mens hovederne fra et par ræve bliver bryster.

Jeg har ikke set den i mørke, men jeg bliver nysgerrig, Måske vi en dag skulle overveje at blive i Malmø natten over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar