søndag den 9. april 2023

Kristtjørn Cardigan



 Engang i 2020 udkom Kristtjørn af Hanne Rimmen. Modellen flød ud over de sociale strikkemedier, og jeg var ikke i tvivl om, at den skulle jeg strikke. Jeg skulle bare lige finde tid. og den skulle være en cardigan.  

 

 

Samme jul fik jeg et gavekort til Yarnfreak i Aarhus, og brugte det på Rauma Finull, som de vistnok var de eneste der førte dengang. Jeg overvejede på ingen måde at tjekke opskriften for hvilket garn, der var brugt. Jeg var så besluttet på at finullen skulle være mit bud. Delvist fordi jeg aldrig havde strikket i Finull før. 

Det var først senere det gik op for mig at Kristtjørn er strikket af garn, der er noget tykkere. 

Ikke noget problem, tænkte jeg, jeg omregner bare. Og kom aldrig i gang. Ganske simpelt fordi andet overhalende. 

Da jeg igen begyndte at overveje trøjen, løb de sociale strikkemedier over af billeder af Kristtjørn Cardigan, en udgave af modellen i tydere garn. Den skulle bare lige teststrikkes og tilrettes og så videre. En model i tyndere garn betød at jeg ikke behøvede lave beregningen. 

Så jeg ventede videre. 

Igen blev den overhalet af andet og måske også lidt glemt. 

 

 

Da jeg i efteråret besluttede at slå op  til det hele, var det Kristtjørn Cardigan der blev slået op til som det første. Måske fordi den var først, blev den sat til side og igen lidt glemt. 

Jeg fandt den frem et par gange, men havde stadig andet i gang. Det betød at jeg ikke nød at strikke på den, jeg endte med en følelse af  pligt. Da bunken af alt det jeg slog op, blev færdigt og nåede et punkt, hvor det blev overskueligt, blev der plads til at det blev et projekt, jeg syntes var sjovt at strikke. 

Så lærte jeg det. 

For mange projekter bliver ikke alene uoverskueligt. Det bliver heller ikke sjovt.

 

 


 

 

Design:  Kristtjørn Cardigan af Hanne Rimmen.

 

Garn: Rauma Finull. Bundfarven er Mørk Petrol Melange (4123) mens mønstgerfarven er Lys Beige Melange (4078).

Jeg endte med et forbrug på 300 gram - de 50 gram er mønsterfarven.

 

Pinde: 3 og 3,5 mm. Jeg strikkede med lykkepinde. og endte ærmerne med at afprøve de nye Knitpro Mindful wires med kugleled.

 

Størrelse: Jeg gik ud fra en strørrelse M, og fordelte maskerne, så jeg flyttede 6 centimeter fra krop til ærmer og fordelte for og bag, så jeg  havde 55% af maskerne for og 45% af maskerne bag.

 



Bemærkninger:   Jeg lavede en del ændringer. Ikke noget der egentlig ses, men som virker bedre for mig. 

Opskriften beder om et utal af klippemasker. Jeg nåede aldrig rigtig at forstå hvorfor der skulle være så mange, slog 15 op, og endte med at klippe de fleste væk til slut. Jeg hækler inden jeg klipper. Jeg tænker at anvisningen med maskinsyning handler om at det er nemmere at forklare og klarede det der med at klippe, som jeg finder bedst. 

Jeg synes halskanten blev for bred, og strikkede færre omgange. Det samme gjorde jeg, da jeg nåede resten af kanterne.

Som skrevet ovenfor fordelte jeg maskerne noget anderledes end angivet i mønstret, da jeg delte til krop og ærmer. 

Som sædvanligt droppede jeg opskriften, da jeg havde delt til krop og ærmer. Jeg fashionerede en smule med ind- og udtag i siden til talje, og overvejede en mønsterbort forneden. Jeg droppede det fordi jeg syntes harmonien forsvandt, ligesom jeg endte med at strikke den en smule længere end jeg havde forventet.  

Jeg har stort set altid kjole på, og har ligesom mange andre opdaget det de allerede vidste tilbage i 50'erne  - korte trøjer er pæne over kjoler. 

Igen synes jeg bare ikke harmonien passede til en alt for kort trøje - mønstret fyldte for meget. Måske er jeg ikke så sikker, nu den er færdig. 

 

 

Inden jeg strikkede ribben forneden, strikkede jeg en flok vendepinde, så ryggen blev længere end forstykkerne. 

Ærmerne startede jeg med at blive uvenner med. Jeg plejer generelt ikke at opleve den store forskel på strikkefastheden fra den ene pind til den anden. Altså fandt jeg korte pinde og en kort wire, inden jeg startede ærmerne. 

Jeg tænker det var det korte pinde der gjorde udslaget (selvom jeg aldrig før har oplevet det). Men strikkefastheden blev simpelthen løsere, hvilket ikke så særlig pænt ud. Jeg forsøgte at skifte til mindre pinde, med det modsatte resultat. 

Tredje gang blev lykkens gang. Jeg vendte tilbage til de originale pinde og magic loop. Det virkede. 

I øvrigt skifter jeg ikke pind fra mønsterstrik til glatstrik. Jeg oplever ikke forskel i fastheden af det strikkede. 



Jeg tog ind på hver 6. pind på ærmerne. Jeg ved faktisk ikke hvad der står i opskriften. Jeg brugte knoppen fra mønsterrapporten som bort på ærmerne. 

Forkanterne blev et kapitel for sig. Jeg tror håndarbejdslæreren slog ind her. Forkanterne på billedet i opskriften irriterede mig så meget, at jeg endte med at læse anvisningerne - for at droppe dem helt. Der er to eller tre (de to hænger sammen) detaljer ved billedet af forkanterne der trigger min perfektionisme. 

For det første flaner kanterne. Det gør de fordi der er alt for mange masker - hvilket blev tydeligt, da jeg læste opskriften. For det andet er knapperne for små, eller kanten for bred. 

Det kan jo heldigvis gøres helt som man vil. Og kan man godt lidt flanende kanter eller knapper der ser ud som om de ikke passer bredden af kanten, kan man jo heldigvis selv bestemme... 

Der er i øvrigt italienske opslag og afluk på alle kanter - det står vist i opskriften.  



Den færdige trøje er varm, og jeg tænker den nok skal blive brugt. 


Vil du se flere billeder af trøjen, kan de ses på Ravelry.





2 kommentarer:

  1. Kunne du godt holde strikkefastheden på 22 m med pind 3,5? Jeg kan se, at min strikkefasthed er 24 m på pind 3,5 i Finullen. Skal jeg op på pind 4/4,5 er jeg bange for den bliver for løs i strikken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej , jeg overholdt ikke strikkefastheden. Det gør jeg sjældent. Jeg omregnede og gik ud fra den størrelse, der passer bedst med mine mål.

      Slet