søndag den 9. juli 2023

Hamburg

Vi er ankommet i Hamburg. Det var ellers lige før, det ikke ville ske. Vi var i god tid, nåede til hovedbanen en time før afgang, købte drikke til turen, nød solskinnet udenfor og spiste lidt sen morgenmad, inden vi besluttede at gå ned til perronen.

På informationstavlen stod aflyst! Shit, hvad gør man så? Vi hastede mod DSB servicecentret, hvor en medarbejder kunne fortælle att toget kørte, men der var noget med tognummeret og dermed aflysning.

Det viste sig at materiellet fra Tyskland ikke var dukket op og et dansk intercitytog blev indsat i stedet. Vognnumrerne var helt forkerte og alle pladsbestillinger var udgåede. Vi skulle bare sætte os, hvor vi havde lyst.  Vi var stadig i god tid, så det var ikke svært at finde en plads.

Derfra gik alting fint. Sådan da. Tyve minutter før Hamburg stoppede toget på en lille station og meldinger om Bundespolitiet og afspærringer af hele Hamburg Hbf lød med mellemrum. Vi googlede os til at en køreledning var faldet ned, hvilket passede til meldingerne der med mellemrum kom fra højtalerne.

Det kunne tage tid. Dørene blev åbnede og vi stålsatte os med tanken om at vi har ferie, vi har ikke travlt og vi skulle ikke med et tog videre til Berlin, Ungarn eller en lufthavn. Vi skiftedes til at gå udenfor, jeg tog håndtenen med og mens jeg stod der på perronen, dukkede en dame op, som også spinder, synes det var fantastisk at se mig stå der, selv har får, men aldrig har spundet i det offentlige.

Efter fyrre minutter kørte vi videre, fik advarsler om at passe på og selv på Hamburg Hbf og kunne endelig forlade toget og gå ud i byen. Jeg har bestilt hotellejligheder, det er så længe siden at jeg har glemt hvad jeg endte med at bestille, men vel fremme kunne vi konstatere at valget er ganske glimrende.

Senere gik vi ud, fandt kanalen, nød vejret i skyggen - der er varmt i Hamburg - og fik besøg af en gåsebørnehave. Vi gik omkring søen, hjem igen, fandt aftensmaden frem og brugte resten af aftenen på så lidt som muligt.

I dag skal vi ud og se byen, bruge vores kort til den offentlige trafik og bare nyde at være sammen ude i verdenen.