fredag den 7. juli 2023

Krypten og klosterkirken

 

Som jeg  stod der på toppen Aarhus, kunne jeg se spiret på Vor Frue Kirke, som jeg var stødt på flere gange i løbet af dagene i Aarhus.

Allerede da jeg besøgte Vikingemuseet, og senere i Udstillingen Aarhus Fortæller i Den Gamle By, var der henvisninger til kirken. Jeg havde tid, så da jeg nåede ned fra taget, gik jeg mod Klostertorvet og Frue Kirke. 



Den nuværende domkirke er cirka jævnaldrende med den nuværende Vor Frue Kirke. Allerede tilbage til vikingernes Aros blev der bygget en kirke på stedet. På det tidspunkt lå området udenfor voldene, mens området hvor den nuværende domkirke residerer lå inde i byen og var begravelsesplads.

Dengang var træ det førende materiale. Da den - eller en senere model - blev brændt i et overfald på byen omkring  1060, blev der bygget en stenkirke med tilhørende kryptkirke, der i dag er den ældst bevarende stenkirke i Norden. 

Stenkirken blev bygget som domkirke for det nyoprettede Aarhus Stift og gik under navnet Sankt Nicolai Kirke. 

 

 

Engang i 1200-tallet kom dominikanermunkene til Aarhus. De overtog og ombyggede kirken og tilføjede et kloster. Det var omkring samtidig med at titlen som domkirke skiftede. Jeg forestiller mig at de to ting hænger sammen. Der har været brug for en ny og større domkirke og de nytilkomne munke havde brug for plads til at bygge et kloster - hvad der kom først kan jeg ikke finde noget om.

Dominikanerordenen byggede en ny kirke, der er noget mindre end domkirken, men bestemt også er imponerende.

Med tiden blev krypten begravet og det var først ved en gennemgribende restaurering i 1955 at den blev opdaget og siden genindviet. Ved opdagelsen var kirkerummet under jorden fyldt med brokker og jord. Den blev udgravet af Nationalmuseet, der fandt beviser for at den har været brugt helt til 1300-tallet - muligvis som kulkælder eller på anden måde opbevaring, 

Ved genindvielsen blev kryptkirken navngivet Sankt Nicolai Kirke. 


 

Mens mange gamle klostre er forsvundet står bygningerne omkring klostergården tilbage og kan besøges via kirkerummet. Selvom der tydeligt ikke er kloster længere er det også tydeligt et kirkeligt anlæg. 

Efter reformationen måtte dominikanermunkene opgive klostret og det overgik til kronen. Komplekset skiftede navn til Vor frue Kirke og kloster. Kirken blev sognekirke og Christian d. 3 besluttede at klosterbygningerne skulle bruges til almindeligt hospital for syge og fattige. Der var hospital på stedet helt frem til 1930'erne. 

Undervejs blev dele af bygningerne også brugt til skole for Aarhus Fattigvæsen, mens hospitalet på et tidspunkt blev omdannet til ældreboliger, vistnok stadig er fungerende. 

 

Sidst i 1800-tallet blev Østfløjen og en del af Nordfløjen revet ned og erstattet af nyt. I samme omgang blev en søjlesal i Vestfløjen omdannet til et kirkerum, der i dag går under navnet Klosterkirken. 

Trods de mange ombygninger, er klosteret et af de bedst bevarede komplekser i Danmark. 

 




 

Jeg fandt oplysninger  om kloster og kirke på Kirkens egen hjemmeside, på Wikipedia og på Danmarkshistorien.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar