fredag den 13. maj 2022

Samwise Socks

 

Det syvende medlem af Fellowship of the Socks er færdige. Anders har lagt fødder til billeder - og har haft strømperne på resten af dagen. Totalt win,win.

 

 

Jeg har sådan en fornemmelse af, at de tog meget lang tid at strikke. Når jeg kigger i mine noter, var det bare en måned. En måned kunne være lang tid, men strømperne til Anders er sådan et projekt, der ligger i min kurv herhjemme, ikke har førsteprioritet og tager den tid det tager. 

Strømper til Anders er blevet sådan en ting jeg nærmest hele tiden har på pindene, som et ekstra strømpeprojekt. Til trods for at jeg virker bedst, når jeg bare har gang i et par strømper ad gangen. I et år med Majas strømpesamstrik, har de månedlige strømper førsteprioritet og så kommer Andersstrømperne frem, når de der samstrikstrømper er færdige og det næste par endnu ikke i gang.

Et tillæg til følelsen af at jeg havde strikket på dem i hundrede år, handler også om at de lå stille. I lang tid. I hvert fald så længe at jeg havde glemt mønstret og måtte have fat i diagrammerne, da jeg samlede dem op igen. Jeg er meget visuel og husker hurtigt mønstre, så at jeg havde glemt mønstret siger noget om hvor langt væk de havde været.

 

 

Nu er de færdige, Anders er glad og jeg har slået op til endnu et medlem i følgeskabet. Det er et mønster over mange pinde, som ikke sidder fast endnu. Jeg har blot strikket en mønsterrapport. Det hjælper selvfølgelig ikke at jeg også lige synes jeg skal lave om i det undervejs. 

Men altså, jeg er temmelig sikker på at Anders ikke bryder sig om huller i sine strømper og i min optik skal udtagninger og indtagninger ikke bare vende den samme vej...

 

 

 

 


 

 

"Beyond a towers strong and high,
beyond all mountains steep,
above all shadows ride the Sun
and stars forever dwell;
I will not say the Day is done,
nor bid the Stars farewell."

- Samwise the Brave, Return of the King

 

 

Design: Samwise Socks af Claire Ellen.

 

Garn: Wooly Sock fra Frydefuld.dk. 

Anders købte selv garnet, der har farve nummer 371. Ud fra billedet på nettet, havde han forventet en noget mørkere farve, og var umiddelbart en smule skuffet. Som garnet har ligget og ventet på at blive til strømper, er farven vokset på ham, og i dag er han glad for den.

Der gik 85 gram til de færdige strømper.

 

Pinde: 2,5 mm Addi Lace, 80 centimeter rundpind og magic loop.

 

Størrelse: Jeg har slået 72 masker op og strikket så benet er langt og foden passer Anders' størrelse 47.

 

 

Bemærkninger:  Jeg gentog mønstret fire gange ned ad benet, strikkede halvanden gang mønster på hælflappen og samlede 14 masker op til svangen. 

Foden er 3,5 mønster lang og jeg valgte en stjernetå med 7 masker mellem indtagningerne ved første indtagning.

Vi havde snakket om at bytte om på mønsteret for og bag, så snoningerne kom på forsiden. Men dett glemte jeg, da jeg slog op og nåede forbi ribben. 


Vil du se flere billeder af strømperne, kan de ses på Ravelry.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar