søndag den 22. maj 2022

Blooming Socks

 

Maja valgte at maj måneds strømper skulle være enkle med et simpelt mønster, som var let at lære og nemt at have med. Strømperne har ligget i min taske og er stort set strikket på farten eller ved møder i løbet af måneden. 

 

 

Sådan har det været med de fleste af årets strømper, og vil sikkert fortsætte resten af året. Faktisk har jeg stort set altid strømper i tasken. Strømper er nemme, små projekter som virker for mig, også selvom de skulle være fyldt med mere eller mindre komplicerede mønstre. 

Jeg har stadig en oplevelse af, at et par strømper ad gangen virker bedst for mig. Og så må jeg erkende at jeg stort set altid har to par i gang: Månedens strømper og et par til enten Anders eller Emilie. Oftest Anders, for dem til Emilie kunne godt være månedens udgave.

Par nummer to bor herhjemme, og bliver ofte lidt glemt i processen. Men med et færdigt par er de igangværende til Anders flyttet ind i tasken og får forhåbentlig lidt kærlighed inden næste måneds strømper bliver afsløret.  

Årstiden for strømper er nedadgående. Med tiden skal de nok blive brugt, lige nu er de mest lagt til side.

 

 

Jeg strikkede af et sockblank fra Sysleriget. Jeg synes sockblanks er sjove - at se det ene mønster på noget strikket, blive pillet op og blive til at andet mønster på noget andet strik. 

Det er anden gang jeg strikker af et sockblank. Denne gang var det dobbeltstrikket, hvilket betyder at de to tråde burde være ens, og give to ens strømper. Det gør det delvist, men jeg er ikke overbevist. 

Når jeg helst vil strikke direkte fra det strikkede til det strikkede, betød det at jeg var nødt til at strikke begge strømper på een gang. Jeg kunne have strikket to på samme pinde, men jeg kan bedre lide at sidde med den enkelte strømpe og valgte derfor at strikke de to strømper på hver sin pind, strikke lidt på den ene og derefter lidt på den anden. 

For mig er det ikke optimalt. Jeg kan bedst lide at strikke en strømpe ad gangen. Jeg er mere interesseret i processen end i hvor hurtigt jeg kan blive færdig. Sockblanks er sjove, og jeg vil gerne lege med dem igen, men hvis muligheden er totrådet næste gang jeg falder over et, kommer jeg nok til at vælge det fra. 

Til gengæld kunne jeg helt vildt godt tænke mig selv at farve på sockblanks og derefter selv strikke  strømper af det. De kan købes færdige, jeg ved det. Jeg ved bare ikke hvor. Måske jeg undersøger det en dag.






Design: Blooming Socks af Lisa Benedikte.


Garn: Dobbeltstrrikket sockblank fra Sysleriget

De færdige strømper vejer 68 gram.


Pinde: 2.25 mm rundpind  80 centimeter. 

Jeg strikkede den ene strømpe på en ChiaoGoo og den anden på en Addi Lace. Det blev tydeligt at wiren på den første er langt mere lækker at arbejde med. Hvilket betyder at der skal flere i min samling. 


Størrelse: Jeg slog 64 masker op, og tog efter hælen ind til 60 masker.



Bemærkninger: Opskriften lægger op til en tofarvet strømpe. Jeg er ikke ovenud begejstret for ideen om en anden farve på rib, hæl og tå. For mig virker det rigtig godt på enkle strømper, men jeg vil hellere have strømper med mere komplicerede mønstre. Det kunne have virket her. Det er nok bare mig, 

Jeg gemmer det med flere farver til en anden dag. 

Jeg havde strømperne med mig, men ikke opskriften. Derfor læste jeg ikke hvordan hæl, indtagninger og tåen skulle strikkes. Jeg gjorde bare som jeg selv havde lyst. Jeg lavede en hæl med løst aftagne masker på hver anden maske på retsiden. Det stod der vist også i opskriften.   

Om jeg vendte helt efter forskrifterne er jeg ikke sikker på, men hvor mange måder kan man vende på? Jeg vender i øvrigt altid med German Short Rows. Det synes jeg bliver pænest.

Jeg endte med en hæl med en del opsamlede masker og dermed også en ret lang svang. Jeg tog ind til der var 28 masker under foden og flyttede den yderste øverste maske i begge sider til undersiden af foden, da jeg startede tåen. 

 

 

Tåen strikkede jeg som jeg plejer, En båndtå med indtagninger på hver anden pind de første 7-8 indtag. Derefter indtag på hver omgang til der er 8 masker tilbage, som jeg trækker tråden igennem. Det er den tå, jeg synes passer bedst til mig.

Jeg kan faktisk også rigtig godt lide en stjernetå, men den ligger ikke på samme måde på  rygraden, og kræver derfor en smule tankevirksomhed...

Med et par færdige strømper, kan jeg godt glæde mig til koldere dage. Jeg ved sommeren godt kan byde på kolde aftener, så helt væk pakker jeg dem ikke. De skal nok blive brugt.

 

Vil du se flere billeder af strømperne, kan de ses på Ravelry.  







Ingen kommentarer:

Send en kommentar