mandag den 5. juli 2021

Heirloom Genser

 

Emilie kigger stadig strikkeopskrifter og har en liste så lang over alle de sweaters hun forventer at skulle have. Hun er helt med på selv at købe garnet, hvilket betyder at listen kan vente længe.



Det resterende uld fra Augustins No 14, regnede hun længe på, og fandt en kort tæt trøje, som hun var sikker på, der ville være garn nok til. Suppleret med blød mohair viste det sig at hun havde ret (jeg nåede faktisk at blive lidt i tvivl) og dermed blev hun endnu en trøje rigere. 

Heirloom Genser af Fabel Knitwear var nem at strikke og jeg lavede næsten ingen ændringer undervejs. Jeg nåede at tænke at det ville have klædt den at ringe halsen fortil, men gjorde som der stod. Vi snakkede længe frem og tilbage om hvorvidt jeg skulle pille det hele op og starte forfra, men ønsket om færdiggørelse vandt og selvom hun godt kan se hvad jeg siger, er hun tilfreds med det færdige resultat, der er superfin over en kjole. 







Design: Heirloom Genser af Fabel Knitwear.


Garn: en tråd Geelong Merino fra Garnudsalg i farven Sand og en tråd Støvet Rosa Friendly Fraya SilkeMohair fra Stoff og Stil.

Der gik 196 gram uld og 85 gram mohair til den færdige trøje.


Pinde: 3,5 mm til kanter og 4 mm til resten af trøjen.


Størrelse: Jeg strikkede stort set efter størrelse Medium.



Bemærkninger: Skulle jeg strikke den igen, ville jeg lave vendepinde ved halskanten, så der rent faktisk er en halsudskæring fortil. Som det er nu, går halskanten lige over i samme højde for og bag. Det er lidt ærgerligt. 

Konstruktionen betyder at skulderene bliver skrå og tilpasset kroppen. Emilies skuldre var ikke brede nok, så jeg sluttede skulderudtaget efter 14 udtag og gemte de resterende 4 masker til senere udtag.

Blondemønstret fortil passede ikke med maskeantallet og var forklaret så der ville være en glatstrikket maske mere på den ene side af blondestykket end på den anden side. Det kunne jeg ikke have, og endte med at strikke to masker sammen midt i blondestykket i stedet for tre, og fik dermed lige mange masker på begge sider af forstykket (og en maske mere i alt, men det er til at leve med).

Blusen er med pufærmer, som var ret vigtige for Emilie. Opskriften giver anvisninger til to typer ærmer. Emilie var ikke i tvivl om at hun skulle have det største puf, og jeg gik derfor efter de distinkte pufærmer.



Da jeg nåede længden for ærmegabet, var planen at lægge de fire manglende masker fra skuldrene til under armen, men en prøvning viste at Emilie havde brug for et lidt længere ærmegab, og dermed kunne jeg lægge de fire masker til som udtagninger over de ti ekstra pinde jeg strikkede inden kroppen blev samlet. 

Det betød at jeg havde lidt flere masker til ærmerne og strikkede dem stort set efter anvisningerne til størrelse Large. Jeg tog vist lidt anderledes ind, for at få maskeantallet til at passe i sidste ende.  


Vil du se flere billeder af trøjen kan de ses på Ravelry.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar