mandag den 26. juli 2021

M/S Museet for Søfart

 

I en gammel tørdok på havnen i Helsingør har Museet for Søfart til huse. Museet er en oplevelse i sig selv, med dokken som centrum ligger museet under jorden, rundt om dokken med store glasfacader, der giver adgang for lys og et spændende rum.




Museet fortæller om mere end sekshundrede års dansk søfartshistorie. Her er både historien om handel, om krig, om søfolk og alt muligt andet, der hører til.

Anders var bestemt ikke utilfreds med besøget, men må også indrømme at efterhånden er han nået til et punkt, hvor han har set det hele. 

Søfart er ikke det jeg finder mest interessant, men jeg synes alligevel godt det kan være spændende. Jeg blev dog alligevel glædeligt overrasket da det viste sig at der i øjeblikket (frem til 28. november 2021) med overskiften Oceanista - havet og moden




Her gik jeg i stå, Anders var hastet igennem, men vendte tilbage for at være sikker på han vidste hvor han havde mig. Og forsvandt igen. 

Det er ikke en stor udstilling, men fin. Første del synes jeg var kedelig, mens den anden del, der stort set bare er en række påklædningsdukker iført tøj af anerkendte designere med en klart maritim inspiration, lige var noget for mig. 

Den første del belyste hvordan det maritime gennem århundrede har smittet af på  moden. Jeg kiggede på det, det var fint sat op, men jeg var mere imponeret af mannequinerne. 

Den faste udstilling med de mange skibe i forskellige målestok med korte fortællinger om hvad de har været brugt til, hvor stort et mandskab der har været om bord, hvor de sejlede og med hvad, giver et fint billede af hvordan skibsfarten har udviklet sig. 

Anders synes det var fint sat op.



Efter turen under jorden var vi sultne og fandt mad på Værftets Madmarked, der ligger i de gamle værftshaller lige ved siden af museet.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar