lørdag den 23. maj 2015

Viskelædertryk


Sidste gang jeg bestilte ting til Hobby, bestilte jeg også linoleum og knivsæt. Ikke mange, for dels tænker jeg, at det er godt med overblik i forhold til børn med knive og dels er det aldrig sikkert om noget bliver et hit.


Viskelædertryk


Ankommet pakkede jeg væk, med planer om at finde frem igen senere. Jeg havde også en ide om at lave sådan nogle plader, der kan holde og give plads for fingre, der ellers kan komme i vejen. Jeg har ikke fået lavet plader, men jeg har fundet knivene frem.

Og viskelædre. For viskelædre er nemmere at skære i end linoleum – bilder jeg mig ind, og så virkede det som et godt sted at starte. To og to sidder ungerne og skærer i hver deres halve viskelæder. To tryk kan de lave, for der er to sider på sådan et viskelæder.

Bunken med færdige trykklodser vokser, og da første barn var tilfreds med sin beskæringer, fandt stoftrykfarve i de ønskede farver og lagde ud med at trykke på en stofpose, havde jeg egentlig forestillet mig at trykkene ville fordeles bredt over et stort område.


Viskelædertryk


Jeg tog fejl, for den første lille pige valgte at trykke tæt. Hun lavede et fladedækkende tryk, der tog lang tid, og som gav brug for begge sider af den skårne klods.

Børn har det med at kopiere, og dermed sidder der nu en hel flok tøser – drengene har ikke set lyset endnu, men mon ikke det kommer  - og trykker tæt.

Jeg er imponeret og nærmest glædesdansende over at den ene fik drejet alle de andre i en retning, jeg sikkert aldrig havde formået. For de voksne skal sjældent tro de ved bedst…


Viskelædertryk


Jeg er også imponeret over de fine tryk de har skåret. Endda skåret mens jeg med jævne mellemrum, og sikkert voldsom irriterende, siger Pas på fingrene…

Vi er ikke færdige med at lave tryk.

Og jeg har købt ny forsyning af viskelædre.


2 kommentarer:

  1. Det er fine ting de har fået lavet!
    Det minder mig om min barndom, da lavede vi meget linoliumstryk. Linolium havde en særlig lugt, som jeg genkalder via. dine billeder. Min mor lavede også fine trykte forklæder til os piger, da vi var små. Jeg har stadig mit gemt et sted.
    Det var en god ide du fik med viskelæder. Jeg husker linoleum var ret hård og anstrengende at skære i., men det var sikkert også nogle gamle og indtørrede rester af linoleumsgulv vi brugte dengang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, jeg har samme erindring som dig om hårdt linoleum. Det jeg har liggende i Hobby, virker ikke helt så hårdt. Om det er fordi det er nyt eller om der er lavet ændringer i hårdhedsgraden gennem årene, ved jeg ikke.
      Vi trykkede også med kartofler. Det kan være jeg skulle prøve det også. På den anden side virker viskelædre ret godt, og de er nok nemmere at gøre rene :)

      Slet