søndag den 5. marts 2023

Nye sokker til Anders

 

Der ligger en lille garnbutik i Gilleleje - lige rundt om hjørnet fra Torvet, sådan overfor slagteren og bageren. 

 

 

Det var  ikke fordi jeg skulle have noget. Jeg havde været derinde et par dage før, fordi jeg manglede små pæreformede sikkerhedsnåle til at markere med. Det havde de. 

Vi kom sådan set bare  fordi, og havde det ikke været fordi Anders dagen før havde sagt noget om slidte sokker, og havde der ikke været en kurv fuld strømpegarn ude foran butikken, var vi nok bare gået videre.  

Nu kiggede jeg i kurven, Anders synes det så pænt ud, og da jeg ved at sokker - i min optik strikket med dobbelt garn og derfor tykke - kræver  mere  end hundrede gram til Anders, havde vi brug for to nøgler. Der var ikke to i samme farve, men Anders var helt sikker på at det grå og det blå sammen ville blive rigtig godt. 

 

 

Inde i butikken var udvalget større, men nu havde han valgt og ville ikke have andet, mens han fortalte damen at  Det er fordi mine sokker er gået i stykker...

Og du har kun eet par? Spurgte damen, hvilket startede en længere samtale om sokker og hvor gode sådan nogle er, når de selvsagt er  håndstrikkede. De var ret enige. 

Vi kunne godt have fundet det samme garn billigere et andet stede, men soveniereffekten har  også sin berettigelse. 







Design: Sokker til Anders, som jeg har strikket  dem gennem efterhånden en del år. 

 

Garn: Viking of Norway, Nordlys i farverne 911 - grå og 927 - blå.

De færdige sokker vejer tilsammen 132 gram og jeg har dermed brugt 66 gram af hver  farve. Jeg holdt garnet dobbelt hele vejen gennem. 


Pinde: Jeg strikker sokker til Anders på 4  mm strømpepinde. 


Størrelse: Anders kan godt lide at  skaftet går et godt stykke op ad benet og hans størrelse 477 fod, skal gerne dækkes helt. 

 

 

Bemærkninger: Jeg skulle lede lidt for at finde mine egne optegnelser for hvor mange masker og mønstergentagelser, der  går til er par sokker til Anders, og først der gik det op for mig, at det er henved tre år siden jeg sidst strikkede sokker til ham. Så tror da pokker, at de er ved at være slidt. Han bruger dem hele tiden. 

 

  • Til et par sokker til Anders slår jeg 48 masker op og strikker 15 omgange 2-2 rib
  • Skaftet strikker jeg 20 omgange mønster  over to omgange. 1 omgang r, 1 omgang 2-2 rib.
  • Jeg strikker en kilehæl, de midterste masker strikkes rib, de yderste masker retriller. Når jeg har 10 retriller, vender jeg hælen og samler 12 masker op i hver  side til vrist.
  • Foden er 25 mønstergentagelser lang.
  • Jeg strikker en båndtå, tager  ind på hver anden pind 5 gange og fortsætter med indtagninger på hver  pind til der er 8  masker tilbage. 

 

Anders er glad for sine nye sokker og jeg har slået op til et par mere. Det duer jo ikke at han slider dem alle op.
 

Du kan se flere  billeder af sokkerne på Ravelry.

 

 

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar