onsdag den 24. februar 2016

Crazy Kjole


Som noget af det allerførste på gårsdagens bytur, gik vi gennem Ørstedsparken i førsøget på at finde en pæn baggrund for billeder.


Crazykjole af Sidsel J. Høivik


Vi gik ud på broen, hvorfra Emilie kunne observere noget unævneligt vugge i vandkanten, og jeg kunne begynde historiefortællingen om dengang Ørstedsparken var skueplads for mangen et natligt møde. Anders mener det muligvis ikke er et fuldstændigt overstået kapitel, men så langt i historieundervisningen nåede vi aldrig.

Crazy Kjolen har stået noget nær øverst på min liste over fremtidige projekter siden jeg så den første gang. Det er vistnok længe siden. Nu den er færdig kan det undre mig, jeg ikke har gjort det noget før. Trods mængder af montering, har den været både sjov og morsom at sidde med. Striber gør det altid meget sjovere at strikke, for jeg skal lige se den næste og den næste og den næste og….

At ærmerme ikke er ens, er helt sikkert også et plus. Syndromet med ærme nummer to udeblev totalt.

Jeg vidste allerede første gang jeg så den, at jeg ikke ville strikke i originalgarnet. Det ville jeg måske alligevel gerne, men længe bildte jeg mig ind at originalgarnet er ren uld, og jeg var sikker på det ville blive for varmt. For næsten lige så længe siden besluttede jeg derfor at Rasmillas Yndlingsgarn måtte være det rigtige valg.

Og så gik årene.

Indtil den der nat, da jeg midt i min sygdomsperiode vågnede op af Tornerosesøvnen og under ingen omstændigheder kunne sove. Jeg var vågen i over et døgn, og ikke på noget tidspunkt specielt træt. Jeg tror bare, jeg trængte til at være vågen.

Og der midt om natten tog jeg en beslutning. Resolut fandt jeg tabletten frem, scrollede over Rasmillas store udbud af farver og valgte til og valgte fra, prøvede igen og startede forfra et par gange, inden jeg nåede frem til en farvepalet, jeg håbede ville virke lige så godt i virkeligheden som på skærmen. Af samme grund nøjedes jeg med at bestille et enkelt nøgle i hver farve.

Der gik tre dage inden pakken ankom. De er altså pæne, de der pakker fra Rasmilla. Der er syv farver i kjolen, jeg hoppede lidt i opskriften og startede med skørtet, for at få gang i alle farver og de syv nøgler passede ret perfekt til hele skørtet.

Undervejs gik endnu en bestilling af sted. Jeg var ikke hundrede procent sikker på hvor mange flere nøgler jeg skulle bruge, så jeg bestilte nok. Nok viste sig at være lidt i overkanten, men ikke meget, og jeg kunne lige så godt have haft brug for alle nøglerne. At der er mange farver betyder flere nøgler end nødvendigt – men jeg er alligevel overrasket over at den i ensfarvet version kan strikkes af bare elleve nøgler garn.

Jeg synes den er fantastisk. Og jeg kunne godt finde på at strikke den igen. I andre farver. En gang.








Design: Crazy Kjole af Sidsel J. Høivik.


Garn: To tråde  Rasmillas Yndlingsgarn i farverne Råhvid, Kit, Cafe Latte, Naturbrun, Petrol, Blågrøn og Opal.

Jeg brugte 2 nøgler garn af hver farve og 3 nøgler af den farve jeg strikkede overdel af. Jeg nåede at tage hul på det 3. brune nøgle, men kun fordi jeg havde det liggende og insisterede på at alle tre kanter på skørtet skulle være brune.

Kjolen vejer i alt 558 gram.

Den eksakte farvefordeling er: Råhvid 52 gram, Petrol 62 gram, Opal 64 gram, Cafe Latte 65 gram, Blågrøn 87 gram, Naturbrun 108 gram og Kit 120 gram.


Pinde: Selve kjolen er strikket på pind 3½. Stykket under barmen er strikket på en pind 3. Til de hæklede kanter brugte jeg en hæklenål nummer 3. Jeg strikkede alt på rundpinde, bortset fra remsen under brystet, der brugte jeg to strømpepinde  – og investerede endda i et sæt korte spidser til de udskiftelige wirer og strikkede ærmerne rundt.


Størrelse: Min strikkefasthed endte med 20½ m x 32 p for 10 x 10 centimeter. Det betød at hvis bare jeg strikkede efter anvisningerne til en str small, endte jeg med en størrelse large.

Smart!


Crazykjole af Sidsel J. Høivik


Bemærkninger: Jeg monterede undervejs. Jeg tror jeg ville være druknet i monteringen hvis ikke jeg havde gjort det. Strikkede hvert stykke for sig (de to skørtdele og de to ærmer talte for hver et), syede sammen og hæftede alle ender inden opstart på næste del.

Jeg klippede først alle enderne efter vask. Der er mange ender og jeg ville ikke risikere at de arbejdede sig ud på forsiden undervejs.

I originalopskriften er farvefordelingen 5 neutrale/brune mod 2 farvede/blålige. Min farvefordeling er 4 mod 3. Jeg lavede alligevel en rækkefølge og brugte ind imellem opskriftens farvevalg, andre gange hvad jeg synes bedst om. I virkeligheden nok mest en kombination. Som i: Hvad siger opskriften? Synes jeg det er pænt?..

Jeg kunne sagtens selv have valgt farve for hvert skift, men ind imellem var det bare rart at have noget at støtte sig til.


Min farvefordeling blev således:

1. Kit
2. Cafe Latte
3. Naturbrun
4. Opal
5. Råhvid
6. Petrol
7. Blågrøn


Skørt

Jeg tog ind på hver 6. pind på skørtet og sprang hver 5. indtagning over. Jeg fordelte maskerne med 40 - markør – 38 – markør –36 – markør – 38 – markør – 40 og tog ind lige før de 2 første markører og lige efter de 2 sidste markører.
En anden gang ville jeg ikke springe indtagningerne over, men jeg troede skørtet skulle være længere og jeg vil muligvis fordele indtagningerne anderledes.

Jeg endte med 14 brede striber og 28 smalle striber.


Crazykjole af Sidsel J. Høivik


Ærmer

Næste gang vil jeg slå en maske mindre op til ærmerne – så kan manchetdelen blive symetrisk i forhold til mønster. Der skal så tages en maske mindre ind i overgangen til rib. Så passer alting på skønneste vis.


Overdel

Her virkede mønstret ikke. Jeg ved ikke om det er lavet til damer uden barm, men efter at have kigget på opskriften og kigget på billeder, blev jeg enig med mig selv om at opskriften umuligt kunne komme til at sidde pænt. Og strikkede helt efter bogen….
Det gik hurtigt og jeg havde behov for at være sikker/have noget at hænge en omberegning op på.

Og ganske rigtigt. Strikket lige efter opskriften passede forstykket perfekt i bredden og stoppede cirka midt på brystet. Bagsiden derimod havde en perfekt længde og noget i retning af ti centimeter for meget tekstil i hver side.

Jeg er cirka 105 centimeter om barmen og min overdel endte derfor sådan:

170 masker – fordelt med 97 masker foran, 73 masker bagtil.
2 omgange ret, 1 omgang vrang.
Vendestrik: strik til 20 masker før sidemarkør, vend og strik til 20 masker før sidemarkør, *vend, strik 4 masker mere end sidste vending. Fortsæt fra * til alle masker frem til sidemarkørerne er brugt.
Fortsæt efter opskriften.
Ved hals bag lukkes 15 masker midt bag og resten strikkes efter opskriften.


Kanter

De hæklede kanter tog en evighed at hækle, men jeg ville ikke undvære dem. Det er lige før kjolen bliver kedelig uden.


Har du lyst til at se flere billeder af kjolen, kan den ses lige her på Ravery.


18 kommentarer:

  1. Den er FIN, meget fin. Inger

    SvarSlet
  2. Hvor er den flot, og hvor klæder den dig godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, jeg kan også mærke, jeg bliver rigtig glad for den :)

      Slet
  3. Den er bare blevet super fin, den klæder dig og dit dejlige lyse smil godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Marianne. Lyse smil lyder dejligt :)

      Slet
  4. Wauw, hvor er den blevet flot, og den sidder jo helt perfekt på dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lydert, jeg vil vove at påstå at bare overdelen sidder flot, skal resten nok følge med :)

      Slet
  5. den er bare super super flot!

    SvarSlet
  6. Meget flot.
    Jeg startede på den for mange år siden i Lerke, men farverne var lidt "døde", så det blev lagt væk.
    Nu skal jeg altså også strikke den i Yndlingsgarnet, så tak for tippet.
    Du har strikket den i 2 tråde, ikke?

    SvarSlet
    Svar
    1. Birgitte, du har ret, den er strikket i to tråde. Det har jeg helt glemt at skrive - rettelse er straks på vej :)
      Jeg holder meget af yndlingsgarnet, og der er heldigvis rigtig mange farver at vælge imellem :)

      Slet
  7. Waaauw hvor er den flot. Den klæder dig godt. kh Mayer

    SvarSlet
  8. Den er blevet super og helt ærligt.. den fik du da lavet ret så hurtigt hva :-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Henritte, jeg ved ikke rigtigt om jeg synes det gik hurtigt... en måned helt præcis, men de første to uger var jeg jo sygemeldt... og striber ikk? De går altid lidt hurtigere :)
      Og tak, jeg synes også den er super.

      Slet
  9. Den er blevet meget smuk,den klæder dig virkelig godt og sikken nogle fine billeder I fik taget der på broen. Det er da et super godt sted til baggrund for dine kreationer. Du har endnu engang været lynhurtig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, det er nemlig et rigtig fint sted. Jeg må se om jeg husker en anden gang. Men på den anden side er der også rigtig mange andre fine steder :)
      Jeg er rigtig glad for den, så glad at jeg godt kunne finde på at strikke en mere - en gang :)

      Slet