tirsdag den 22. november 2022

ADVENTure Gnome

 

Novembers Gnome er færdig. Jeg har arbejdet på den i ugen der gik. 

 

 

Der faldt sne over København i nat, og i den sparsomme sne på Kirkegården lykkes det at få en smule af det hvide med på billederne. 

Jeg har ikke flere opskrifter på gnomer, men heldigvis kommer der en i december, maskeret som en julekalender med en låge og en lille bitte smule opskrift, en god historie eller en opskrift på småkager eller andet andet julerelateret hver dag.

Altså bliver der også en decembergnome, og dermed er projektet ved at være slut.








Design: ADVENTure Gnome af Imagined Landscape.


Garn: Supersoft i flere versioner, alt strikket med dobbelt tråd og i flere farver end egentlig tænkt. 

Jeg brugte en lille smule glimmergarn til bæltespændet. Faktisk så lidt, at jeg ikke rigtig kunne måle mængden.

Jeg har i alt cirka 50 gram garn og fyldt med fyld fra en IKEApude og en bunke af de store spændeskiver som modvægt.

 

 

Pinde: 3 mm af krondyrben. Mest fordi jeg har dem, og synes det var hyggeligt at bruge dem til det her projekt.

  

Størrelse: Den færdige gnome er 29 centimeter høj siddende med hatten nede. Måler jeg den fulde højde er den omkring 51 centimeter. 

Den måler cirka 13 centimeter på det bredeste sted og vejer med fyld og spændeskiver 151 gram.


 

Bemærkninger: Jeg følger stort set altid anvisningerne til gnomerne. Opskrifterne er gennemarbejdede og der er som oftest ingen grund til at lave dem om. 

Jeg valgte alligevel at lave en anden næse end forklaret. Mest fordi næsen skulle have været strikket af det samme garn som skægget, samtidig med skægget, og jeg synes den skulle have en anden farve. 

Jeg endte med at strikke en næse, jeg ikke er helt sikker på at kunne gentage. 

Da jeg nåede til støvlerne valgte jeg at strikke to omgange mere på benet og derefter lukke det af. De betød at jeg kunne strikke støvlerne for sig selv, og bagefter sy benet fast i støvlen. Jeg synes overgangen mellem ben og støvle bliver pænere. 

Jeg valgte også et højre-/venstredreje udtagningerne på foden af støvlen, så de blev symmetriske. Igen synes jeg det er pænere.

Jeg valgte at ignorere forklaringen på bæltespændet og syede det med maskesting, som jeg synes det skulle se ud. Jeg er stadig lidt usikker på hvordan det skulle have set ud, men jeg synes det virker. 

 


Har du lyst til at se flere billeder af gnomen, kan den ses på Ravelry






Ingen kommentarer:

Send en kommentar