tirsdag den 12. juli 2022

Ti nye vaskeklude

 

I aftes foldede og pressede jeg alle klippekanterne på de ti klude. Jeg satte nåle i, og det hele lå klar til sømme, da jeg kom hjem fra arbejde.

 

 

Nu har jeg ti nye klude, der kan forøge samlingen. Ti nye vaskeklude, der nok skal komme i brug inden længe. 

At væve med helt almindeligt bomuldsgarn kan helt sikkert noget, og det bliver langt blødere end jeg havde regnet med, da jeg prøvede første gang. Samtidig kan det vævede stof noget helt andet end strik.

 

 

 


 

Projekt: Stof til vaskeklude. 


Garn: Økologisk eller økotex-certificeret bomuldsgarn dels fra bomuldskassen dels købt til formålet. 

Jeg købte Bumbo Print økotex-certificeret bomuld i farven Ishav og en grå der passede til. Jeg har set det både i Meny og Føtex. Islættet er dels mere af Bumbogarnet, dels rester fra bomuldskassen - alt enten økologisk eller økotex. 

Jeg endte med en flok klude, der tilsammen vejer 205 gram. 

Der er en del spild ved vævning. Reelt brugte jeg 235 gram. Alt afklippet har jeg gemt, måske kan det bruges til noget senere.


Kam: 30/10 - det vil sige 30 tråde pr ti centimeter. Den har en god størrelse til bomuldsgarn.

Da jeg vævede de første klude, satte jeg streger på kammen, så jeg vidste hvor bredt jeg skulle væve næste gang, Jeg brugte stregerne til at sætte væven op efter.




Trend og Isæt: Jeg brugte Bumbogarnet til både trend og islæt. Jeg stribede trenden. så den endte som islættet - to af den ene farve, to af den anden.

Trenden er rimelig ens hele vejen hen over, mens islættet skifter undervejs. Jeg startede med de samme to farver som trenden. Den multifarvede og den grå. Da jeg løb tør for den grå, stribede jeg videre med en rest gråmeleret og derefter en lys blå.

Det betyder at jeg endte med ti klude, der er i familie, men ikke helt ens. Det kan jeg godt lide. 

Kanterne blev nærmest tungede at se på, med måden jeg lavede farveskiftet. Det er absolut værd at gentage, for jeg synes det blev ret flot. 

Jeg vævede helt almindelig lærredsvævning. Jeg er lissom ikke kommet længere. Jeg gider rigtig gerne eksperimentere med mønstre i vævningen, men jeg har ikke travlt. Jeg vil hellere bruge mine bomuldsrester og væve helt basale håndklæder og vaskeklude.




Størrelse: Frisk fra væven målte stoffet 302 x 26 centimeter. Efter vask ved 60 grader og tørretumbling, målte det 290 x 24 cm. Jeg delte det i 10 dele, sømmede klippekanten og endte med klude der måler cirka 24 x 24 centimeter.

De blev lidt mindre end de første klude. Jeg har formentlig vævet mere fast. Jeg tænker at næste omgang skal være lidt bredere. 


Bemærkninger: Jeg er temmelig vild med den tungede kant der udgøres af striberne. Det er på ingen måde sidste gang jeg gør det.  

 

Vil du se flere billeder af kludene, kan de ses på Ravelry.

 

 

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar