søndag den 3. juli 2022

Den færdige junkjournal

 

Bogen er færdig. Jeg har planer om at fylde den med min sommer. Jeg ved ikke hvornår, eller hvordan, men det ser ud som om det er det man skal. 

 

 

Faktisk må jeg erkende, at jeg synes det er supersjovt at lave junkjournals. Men jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal bruge dem til. Til gengæld er der så mange gode håndværksmæssige elementer, at jeg snildt kan se det som et tema i Håndværk og design.

Jeg fyldte min bog med genbrug. Med sider fra gamle bøger. Bøger jeg fandt i kælderen under skolen, bøger jeg havde stående og et par stykker jeg købte brugt til formålet. Jeg brugte papir jeg havde liggende og satte også et par sider i af papir, der er købt til at blive brugt til noget pænt - for flere år siden. 

Omslaget havde jeg allerede liggende. En af de bøger jeg for længe siden har fundet brugt og hevet side efter side ud af til at folde og flette tasker af. Omslagene har jeg aldrig haft brug for. Nu er der grund til at gemme dem.

 


 

At omslaget er fra en indbundet bog,  betyder umiddelbart at det er mere stabilt end mine tidligere forsøg. Stabilitet er en god ting. 

Selv den voksede bomuldssnøre havde jeg liggende. Så det eneste reelle køb jeg ser for mig, hvis jeg skal lave flere, er et falseben af ben. På den anden side virker den lille smørekniv fra mine forældres sølvtøj helt fint.

Og den er pæn.

 

 

Det er ikke en professionel bundet bog. Bindingerne er bundet tværs gennem ryggen, siderne har ikke samme bredde eller højde og enhver bogbinder vil sikkert vrider hænderne i fortvivlelse over hvor grim den er. 

Umiddelbart havde jeg heller ikke forestillet mig at der var ret meget sammenligning med bogbindingshåndværket. Men efter at have set en bogbinder i aktion er der alligevel mange enkeltdele i processen, der er så tæt på den en bogbinder gør, at det her nærmest er at sammenligne med at springe over hvor gærdet er lavest. 

 

 

Det synes jeg er lidt cool., og tænker igen Håndværk og design. Projektet kunne snildt sættes sammen med et besøg hos en bogbinder - hvis sådan nogle stadig findes - et museum eller noget andet der kan sætte fokus på hvordan man tidligere lavede bøger.

Det bliver næppe næste år. Vi har lagt en plan. Jeg gemmer ideen og finder den frem en anden gang.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar