søndag den 11. juli 2021

Peregrin Socks

Vi er hjemme igen. Det var skønt at være hjemmefra, men det er altså også godt at komme hjem igen.

Det har været en skøn uge, med dejligt vejr, en ganske lille smule regn, mest af alt smådryp, inden allersidste aften hvor regnen tog fart og blev ved, længe efter vi var kommet hjem. Temmelig våde faktisk.

Selve turen hjem blev lidt længere end forventet. Mens jeg kørte i modsat retning af toget og tilbage igen og afleverede nøglen, fandt Anders en bus, for at undgå for meget regn. Og mens Anders stod i tørvejr med musik i ørene, kørte jeg frem og tilbage langs den nordsjællandske kyst i relativt tørvejr.

Vi fandt hinanden igen på Græsted Syd Station, hvor bussen havde ført Anders hen, og fremme i Hillerød kunne vi konstatere at der var sporarbejde på Østerport Station, hvorfor rejseplanen ledte os med ikke mindre end tre forskellige S-tog for at komme hjem.

På Hellerup skiftede vi til højbanen, og skulle derfra skifte til de mere velkendte hjemlige spor. Det gjorde Anders, mens jeg valgte at hoppe af da vi rundede Ålholm og Roskildevej, hvorfra det virkede lettere at cykle resten af vejen i stedet for at skulle finde ud at transportere cykel og bagage fra det ene spor til det andet i flere niveauer.

Altså endte jeg med at cykle ud af Roskildevej i silende regn. Jeg glædede mig over at det først var så tæt på målet jeg blev gennemblødt. For at blive våd, når muligheden for tørt tøj er inden for rækkevidde kan være helt hyggeligt. Og gennemblødende regn på en lun sommerdag er ganske i orden. Det havde været noget andet at sidde gennemblødt i toget hele vejen hjem.

Tilbage til de færdige projekter, der aldrig er blevet vist frem i færdig tilstand. Anders valgte Peregrin Socks som det andet par fra samlingen Fellowship of the socks.

Jeg har slået det tredje par op og er stadig spændt på hvor mange af de ni han ender med at ville have.

"I am a hobbit and no more valiant
than I am a man, save perhaps now
and again by necessity."

Peppin - Return of the King

Design: Peregrin Socks af Claire Ellen.

Garn: Wooly Sock fra Frydefuld.dk i farven 399.

Jeg brugte 85 gram til et par strømper i Anders-størrelse.

Pinde: 2,5 mm Addi CraSy Trio - jeg har været glad for triopindene, men så skulle jeg lige prøve at strikke strømper på magic loop... det ender nok som det foretrukne.

Størrelse: Anders bruger en størrelse 47, jeg strikker efter den største størrelse - 72 masker, strikker benene til midt på læggen - mindst 20 centimeter og måler undervejs, så tåen ender det rigtige sted

Bemærkninger: Jeg strikkede 15 pinde rib og gentog diagrammet to gange ned ad benet. På første pind af hælen strikkede jeg de midterste to masker sammen, jeg kan godt lide symmetri og en hæl bliver mere symmetrisk, når der er et ulige antal masker.

Jeg vedblev at have en maske mindre under foden og mindskede oversiden med en maske i forbindelse med tåen, så jeg havde et ens maskeantal over og under foden.

Det passede perfekt med endnu to gange diagram hen over foden. Både ved hælen og ved tåen fik jeg indarbejdet den sidste snoning, der ikke nåede med, når jeg fugte diagrammet, men fik det til at se bedre ud i sidste ende.

Igen for symmetrien vendte jeg snoningen midt for og midt bag modsat på strømpe nummer to.

Meget mere er der vist ikke at sige om det.

Har du lyst til at se flere billeder af strømperne kan de ses på Ravelry.