torsdag den 8. marts 2012

Tanker på en kampdag


Det er torsdag i dag. Den ottende marts. Kampdag. For kvinderne.

I mit fjernsyn taler de om lovforslag og ligestilling. Jeg har hørt det før. Er lidt i tvivl om, hvad jeg mener er vejen frem.


Tulipaner fra Emilie


Tulipaner fra Emilie


Som dagen går, kører tankerne i baggrunden, og på vejen hjem kan jeg pludselig formulere tanker, jeg ikke før har tænkt. Nok er de upudsede og nye, men det er dagen for dagen, så skal det ud, må det være på den rå og uigennemtænkte måde.

Jeg tror på ligestilling. Men kun hvis ligestillingen handler om respekt. Respekt for forskellighed. For vi er forskellige. Kvinder og mænd. Unge og gamle. Vi har alle vore forcer. Vi har alle vore interessefelter. For mig er det ikke væsentligt at der er lige mange kvinder og mænd i et udvalg. Det væsentlige er respekten.

Jeg tror det handler om grundværdier. Grundværdier, der er skabt for tusinder af år siden. Grundværdier, vi får ind med modermælken og som ingen af os reelt lægger mærke til at vi har. De grundværdier.

Værdibegreberne der blev skabt for længe, længe siden. Værdibegreber der bygger på et patriakalsk samfund. Vores samfund, som uanset hvor meget ligestilling, og hvor mange kvinder, der stoppes ind i en bestyrelse, stadig bygger på patriakalske grundbegreber. Grundbegreber kvinder også er udstyret med, og som betyder at en håndværker til hver en tid er mere værd end en omsorgsperson.


Tulipaner fra Emilie


Jeg vil slet ikke afvise at flere kvinder i en bestyrelse vil rykke ved de værdier, der fra start er besluttet af mænd, men jeg tror det bliver et langt sejt træk. Jeg tror det bliver svært, fordi mange af de nye bestyrelsesmedlemmer vil blive bremset af dem selv. Af de patriakalske værdier, vi allesammen indeholder, hvad enten vi vil være ved det eller ej.

Pludselig er der stadig meget at kæmpe for!

2 kommentarer:

  1. Det er nogle rigtigt kloge ord. Tak.

    Ja, der er noget at kæmpe for, men uden kunstige kvoter og med respekt og lige muligheder for udvikling og ....

    skrevet af en kemiingeniør, der i dag er gartner og ivrig strikker og alt det andet håndarbejder, der også lige skal prøves.

    SvarSlet
  2. Margit, det er svært. Kunstige kvoter kan sikkert godt være med til at vende holdninger og grundbegreber. Det kunne godt en del af vejen frem :)

    Jeg synes i øvrigt det er sejt, sådan at turde skifte fag.

    SvarSlet