lørdag den 31. december 2011

Pulsvarme i blødt alpakka



Emilie har bestilt pulsvarme. Ikke til sig selv, men som julegave til Samar. Veninden, der følges i tykt og tyndt, og som er anden halvdel af det tøsede indhold af en klasse, der domineres af det mandlige køn.



Samar har altid kolde fingre og yndlingsfarven er lilla. Derfor var valget af gaveønske oplagt og vi var forbi garnbutikken i centret, inden vi dampede af på juleferie, og valgte lilla alpakka i Sandnes' version.

Vel fremme i Skødstrup var der plads til strik, så gaven kan ligge klar efter jul, når tøserne ses igen. Min første tanke var, at fortsætte succesen og strikke det gennemprøvede mønster, jeg har lavet flere versioner af. Men så synes jeg alligevel der skulle nyt til.

En hurtig gennemgang af Ravelrys muligheder på den ønskede type pind, gav et fint resultat. Jeg betalte, Lærke printede og tilbage i sofaen under lyset, sad jeg med en opskrift på finsk!

Ikke lige det sprog jeg er stærkest i.

Det skulle dog ikke forhindre mig i at strikke det fine mønster. Diagrammer er heldigvis universelle og med en smule viden om opbygningen af et mønster, sammensat med gode kig til billeder, var det slet ikke så svært at koble tal, tegninger og erfaring sammen til et færdigt resultat.

I originalversionen er pulsvarmerne lange. Jeg valgte en kortere version og trak endda en enkelt rapportgentagelse fra i bredden. Samar har smalle hænder, og jeg ville være sikker på pasformen.

Jeg forlængede tomlen, der originalt blot skal lukkes af over de udtagne masker og senere tilsættes en hæklet omgang fastmasker. I min version er der ingen fastmasker, men flere omgange og mønstergentagelser, så varmen har mulighed for at brede sig.

Tomlen ser forøvrigt noget mærkelig ud, uden indhold, men sidder rigtig godt, og føles absolut behagelig.

Med Emilie som model lykkedes det at fotodokumentere det færdige projekt. Så venter jeg bare på at høre om modtagelsen.







Design: Khaleesi af Marika Lepistö

Garn: Minialpakka fra Sandnes garn, farven er lilla og hedder 5153

De færdige pulsvarmere vejer 44 gr.



Pinde: Strømpepinde nr 3.

Størrelse: Lidt mindre end opskriften foregiver

Bemærkninger: Ifølge opskriften skulle mønstret gentages otte gange. Jeg valgte at skrue ned, og gentage syv gange. Samtidig strikkede jeg langt færre gentagelser, inden jeg fortsatte til næste mønsterrapport.

Jeg ønskede noget mere varme om tommelfingeren og undlod, derfor at lukke maskerne af, da højden for udtagningerne til tomlen var nået. I stedet satte jeg maskerne på en tråd og fortsatte senere en reel tommel.

Har du lyst til at se flere billeder af pulsvarmerne, kan de ses lige her på Ravelry.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar