mandag den 20. december 2021

Winter Grass Socks

 

Det tog tid, det var tiden værd og nu færdig med Winter Grass Socks, som var sidste måneds strømper i Majas årelange strømpesamstrik.



Jeg er faktisk også færdig med månedens strømper, men de er pakket ind og skal først åbnes juleaften (hvis modtageren kan holde så længe), så dem venter jeg med.

Det tager lang tid at strikke flerfarvestrikkede strømper, men det bliver pænt, og jeg gider godt igen. Winter Grass Socks var af den rigtig pæne type og Emilie har for længe siden lagt billet ind på et par af den mere julede type.

Hun har garn i den ene farve, men mangler den anden. Hun snakker om at de skal blive til noget næste år. Det gør jeg så også.








Design: Winter Grass Socks af Dagmar Øye.


Garn: Bundfarven er Pixi fra Cleo Garn i farven Under Havet. Mønsterfarven er juni måneds sokkeklub 2020 fra It's Yarn.

De færdige strømper vejer 90 gram, og forbruget er fordelt med 60 gram af bundfarven og 30 gram af mønsterfarven. 


Pinde: 2,5 mm Addi Lace Rundpind 80 cm - jeg strikkede magic loop.


Størrelse: Jeg startede med den største størrelse og tog 6 masker ind ned over benet. Foden er afsluttet, så den passer min størrelse 39.



Bemærkninger: Jeg startede med ikke at læse opskriften, slog 72 masker op og strikkede rib. Jeg justerede til 76 masker på første mønsteromgang og besluttede at det sikkert var meget godt med lidt færre masker i ribben - flerfarvestrik har en tendens til at trække sammen..

Mens de 76 masker passede fint op ad benet, blev det hurtigt tydeligt at det blev for mange om anklen. Der er ikke så meget stræk i flerfarvestrik, så jeg havde brug for færre masker og endte med at tage i alt 6 masker ind, fordelt ned ad benet. Jeg ændrede lidt i mønstret, så det kunne passe ind og stadig se pænt ud. 

Da jeg nåede hælen fulgte jeg ikke rigtig opskriften (det gjorde jeg heller ikke ved tåen) og endte med at have to  masker mindre under foden. Til gengæld havde jeg lidt flere over, hvor den hvide stribe fik lov at figurere. 



Jeg nåede ikke at færdiggøre mønsterrapporten før det blev tid til tå.

Inden jeg strikkede tåen, justerede jeg igen maskeantallet, og tog 1 maske ind under foden og 2 masker over.

Ved strømpe nummer to, spejlvendte jeg mønstret. Det er ikke specielt tydeligt på billederne - måske under foden, men jeg ved det er sådan, og det passer mig svært godt.


Vil du se flere billeder af strømperne kan de ses på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar