tirsdag den 7. december 2021

Den første lille børste

 

Jeg er vild med at lære nyt. Specielt nyt, der handler om at bruge mine hænder. Når jeg lærer nyt, laver jeg som regel mange af den nye ting, prøver af, retter til og bliver bedre og bedre.

Sådan er det også med børster. 





Jeg har ingen anelse om hvad de skal bruges til, men laves det skal de. Nyt skal prøves af, metoden skal forfines og det er sådan set ikke en dårlig ide at have et lager af forskellige muligheder at vise frem, når der næste gang skal laves børster. 

For det kunne snildt være sådan et projekt, der skal gentages i det uendelige.

I forhold til håndværk og design er der mange gode arbejdsgange i processen, som groft sagt både indeholder det hårde og det bløde - bearbejdelsen af træ og arbejdet med hestehårene.

Da vi i forrige uge startede projektet op, fandt vi kasserne med restetræ frem og mens eleverne tegnede og savede, fandt jeg en lille stykke afbarket gren, som jeg stoppede i lommen, kiggede lidt resten af dagen og tog med hjem sammen med en diffus ide om hvordan den kunne omformes til en børste.




Anders så straks for sig at han skulle have en lille børste til sit skæg. Jeg så former og tog grenen med tilbage til skolen, til sløjdværkstedet, til værktøj og maskiner og et forsøg på at billededokumentere undervejs. 

Jeg høvlede, savede, tegnede, brugte rondelsliberen og to forskellige størrelser bor i søjleboremaskinen, og fik forholdsvis hurtigt omdannet det, der startede som en gren til noget ganske andet.

Hjemme igen fik Anders til opgave at slibe blødt og lækkert - nu resultatet var til ham. Anders sleb, glitttede, voksede og polerede, inden jeg fik det lille stykke gren tilbage og satte børster i. 

Som det sidste fik Anders opgaven af klippe til, så han fik den længde på hårene der passer til en skægbørste. De skulle nemlig ikke være for lange, sagde han.





Han har ikke rigtig fået den endnu. Han må gerne bruge den, men den ligger også klar til at komme med, når vi på onsdag igen laver børster. Der kan nemlig godt blive brug for at vise en ide eller to, til de af eleverne, der ikke var med sidste gang - som var en af de dage, hvor en kammerat var hjemme og smittet og ikke alle havde fået den der test, der kræves for at komme tilbage i skole. 

Vi er ellers ikke på nogen måde hårdt ramt. Lidt interessant, når Rødovre ellers ligger højt på listen. Vi krydser fingre for det bliver ved at være sådan.







4 kommentarer:

  1. Jeg krydser med jer.
    Og sikke en fin børste - den er da så snildt lavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. A+K jeg tror jeg godt jeg kan blive lidt bidt af det :)

      Slet
  2. Svar
    1. Christunte, jeg er tit imponeret af hvor simpelt det er at lave noget, der ligner en million :)

      Slet