søndag den 31. januar 2021

Fire små strømper

 

Det sidste garn fra nederdelen er omdannet til strømper til Oscar. 

Der var lige præcis ikke garn nok til fire noget forskellige strømper - de lange farveskift taget i betragtning. Altså blev den yderste tå i den sidste strømpe dannet en af lille smule Zauberball, der blev til overs, da jeg sidste år strikkede sokker til Anders.



Da Oscar var her i tirsdags fik han dem på og tog dem ikke af. Han fik selv lov at vælge hvilke af de fire strømper der skulle på, og blev sat op på bordet, selvom man egentlig ikke må kravle rundt på borde. Men i en mørk tid gælder det om at finde lyskilderne, når billeder skal tages.

Henriette har spurgt om jeg kan komme op med en forklaring på svangformede strømper, derfor blev de fire strømper forsynet med svang. Hælen er en Fish Lips Kiss Heel, mens de strømper jeg tidligere på måneden strikkede til Anders (og stadig mangler billeder af) er udstyret med en kilehæl sammen med svangformen.



Jeg har en plan om endnu en prøve med en hæl og svangform, inden jeg er klar til en forklaring, der på ingen måde vil være en opskrift, for det med at forme kan gøre på utallige måder, ud fra principper, der kan stoppes i en hvilken som helst strømpeopskrift.

Men altså, jeg tænker der kan være andre end Henriette, der synes det kunne være interessant, og forventer at brygge et indlæg sammen, når jeg en dag har billeder af flere strømpeundersider end de her.








Design: Børnestrømper strikket oppefra og ned, med en simpel hæl, rib og fin pasform. 

Garn: Bergen Superwash fra Kvickly, 75% uld, 25% polyamid i et langt farveskift mellem grønne og blå nuancer.

Jeg brugte rub og stub af mine rester - 47 gram - og måtte tilsætte i omegnen af en halv meter andet strømpegarn fra skuffen. Ikke nok til at komme med et mere eksakt mål.

Pinde: 2,5 mm AddiCraSyTrio.

Størrelse: Jeg sttrikkede efter omkredsen jeg tegnede af Oscars fod, og siden klippede i pap. Han bruger vistnok en størrelse 28, men jeg er ikke sikker. 





Bemærkninger: Jeg slog 48 masker op, strikkede 30 pinde rib, strikkede en Fish Lips Kiss Heel, inden jeg fortsatte ribben over foden, formede svangen under foden og endte med en helt almindelig tå med indtagninger i hver side på hver anden pind, til der var cirka halvdelen af maskerne tilbage, derefter tog jeg ind på hver pind, og endte med at trække tråden gennem de sidste 8 masker.



Har du lyst til at se flere billeder, kan de ses på Ravelry.





2 kommentarer:

  1. Den svangform ser rigtig spændende ud, så jeg ser frem til at læse mere om den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det er meget simpelt, måske kan du se på billederne hvordan jeg gør :)

      Slet