søndag den 1. januar 2017

Sofapynt


Vi kom godt ind i det nye år. Ganske stille og noget nær sovende. Vi nåede at stå på altanen og se raketterne langs horisonten og i det nærmeste nabolag, længe nok til at vi begyndte at fryse og til at vi kunne konstatere at beboerne i Brøndby og Islev er blandt dem, der investerer kraftigt i nytårsfestfyrværkeriet.

Siden gik vi i seng.


Puder med forstykke af tunesisk hækling


I morges stod jeg op cirka samtidig med at tøserne vendte hjem. Også de havde holdt en stille nytårsaften. Noget mere stille end de havde regnet med, og de vendte hjem med en indsigt i at ikke alle venskaber er lige holdbare. Nogle kan gå hen og blive mere sårbare end forventet.

Jeg har flyttet rundt i stuen. Minutiøs opmåling, afmontering af et armlæn og helt nye ideer betyder at vi nu har masser af arbejdsplads og mindre plads til sofahygge. En langt bedre fordeling, for arbejdspladsen har længe manglet og i sofaen er der stadig lige meget plads.

Med plads til arbejdet er frakken pludselig nået et punkt, hvor der stadig er lang vej, men det også at til at se en ende på projektet. Og med symaskinen fremme fik de to små pudeforstykker jeg hakkede for et par måneder siden – dengang tunesisk hækling skulle prøves af – bagstykker og indmad.

Sofaen er et par puder rigere, og jeg er umiddelbart helt færdig med tunesisk hækling. Det fangede ikke. Sådan er det nogen gange. Prøvet – vejet – og fundet for let.

I den ufattelig dårlige grå belysning fik jeg taget et par billeder. De er hverken særlig skarpe, smigrende eller for den sags skyld gode. Men de må holde for i dag.





fakta




Design: Prøver fra workshop forstørret til pudeforstykker. Workshopholder: Stine Hoelgaard.


Garn: Cottonwool fra Garnudsalg. Jeg har brugt tre farver i hver af de to puder. Gollum, Bregnen og Bølgen Blå til den med trekanterne, mens den stribede er hakket af Bregnen og Bølgen Blå tilsat Syren Silkwool – også fra Garnudsalg.

Silken må være lidt lettere end bomulden, i hvert fald gik der 51 gram garn til den med trekanterne, mens den stribede kun brugte 42 gram – trods samme maske- og rækkeantal.


Hakkenål: 4½ mm.


Størrelse: Planen var 40 x 40 centimeter, men da jeg bare slog op og hakkede derudaf efter øjemål, uden forudgående prøve, endte jeg med 30 x 30 cm..


Puder med forstykke af tunesisk hækling


Bemærkninger: jeg har før forsøgt mig med tunesisk hækling, men er aldrig blevet overbevist, og jeg var også i tvivl om jeg gjorde det rigtigt. Da muligheden forelå meldte jeg mig til en workshop i tunesisk hækling, dengang i september, da der var Knitwork i København.

Efterfølgende tænkte jeg at det skulle have en chance, og lavede de to pudeforstykker.

Jeg ved jeg slog lige mange masker op til begge puder, men noterne er væk – det har formentlig noget at gøre med, at  det er længe siden, og en gentagelse ikke ligger lige for.

Jeg hakkede grundmasken frem og tilbage. Den med trekanterne med farveskift undervejs, den stribede med skift mellem tre farver for hvert skift af hakkeretningen.

Bagsiden er af stof og har fået en lynlås. Indeni er en monteringspude på 40 x 40 centimeter. Den større monteringspude betyder at puderne er blevet temmelig buttede.

Det var sjovt, men som sagt ikke noget jeg fik lyst til at fortsætte med.


Puderne kan ses på Ravelry, hvis du vil se mere. Den med trekanterne lige her og den stribede lige her.


2 kommentarer:

  1. Fine puder 😊Jeg har endnu til gode at prøve at hakke.
    God ide at skabe plads til kreativitet !

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri jeg er sikker på vi bliver glade for det. Og den kreativitet der finder sted i sofaen kræver ikke meget plads :)
      Måske du en dag finder tid til at afprøve hakning.

      Slet