lørdag den 28. januar 2017

Fem sjaler på fem dage


Det lyder lidt vildt. Men det var hvad Aroha Knits udfordrede til.


5shawls5days


Det var i virkeligheden slet ikke så stor en udfordring. Det handlede nemlig om at strikke sig gennem fem forskellige sjalskonstruktioner – en ny hver dag. For alle konstruktionerne galdt, at når først formen var etableret, var det blot gentagelse på gentagelse på gentagelse.

Som udgangspunkt skulle der ikke mange pinde til hver enkelt sjal, for at give et indtryk af formen og hvordan den enkelte form hænger sammen.

Det var en sjov udfordring, der så vidt jeg kan læse mig til, er en årlig tilbagevendende begivenhed.

Mine fem sjaler blev til ni. En bonusform på hviledagen og et par ekstra udfordringer, der snildt kunne have blevet til flere, betød at mit bunke af minisjaler er noget større end forventet.

Nu skal jeg bare finde en fornuftig opbevaring af dem. Jeg forestiller mig dem gemt som prøver i et bibliotek, fyldt med skønne strikkeprøver der kan hives frem, når der er brug for dem.

Jeg mangler bare at strikke resten af de millioner af mulige prøver jeg kan finde på.

Engang….


5shawls5days - triangular and winged triangular shawls

5shawls5days - semi round shawl

5shawls5days - crescent shawl


Men altså. Det var hyggeligt at sidde og strikke sjaler. Nogle af formerne ved jeg med sikkerhed jeg aldrig vil få lyst til at kaste mig over, nogle gav næring til ideer et sted bagerst i baghovedet og andre er af den slags jeg umiddelbart ville gribe ud efter, skulle jeg nogen sinde designe et sjal.








Design: 5shawls-5days challenge af Francoise Danoy.


Garn: Cottonwool fra Garnudsalg – Bølgen blå.

De 9 minisjaler vejer tilsammen 45 gram.


Pinde: 3 mm. De fleste strikkede jeg på to strømpepinde med dutter i enderne. Til det rundstrikkede firkantede sjal havde jeg ud over et helt sæt strømpepinde også en ærmerundpind i brug.


Størrelse: De måler et sted mellem 25 0g 32 cm i vingefang og 5 og 18 cm i højden.


5shawls5days


Bemærkninger: Jeg besluttede ret hurtigt at alle sjaler skulle have 15 udtagninger inden de blev lukket af. De mindste sjaler blev udstyret med op til 20 udtag, eller blev de simpelthen for små.

Mine favoritter er det trekantede, det trekantede med længere vinger og det semirunde sjal. Det halvmåneformede og side-til-side sjalerne vandt ved nærmere bekendtskab, mens det firkantede ikke fik nogen høj stjerne.

De ti sidste, det assymetriske og det pileformede sjal er er muligheder i. Samtidig var jeg ikke imponeret mens jeg strikkede.


5shawls5days - circular square shawl

5shawls5days - side to side shawls

5shawls5days - assymetrical and arrowshaped shawls


Har du lyst til at se flere billeder af sjalerne, kan de ses lige her på Ravery.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar