mandag den 22. december 2008

Perfektionisme


Jeg vil gerne indrømme at være temmelig perfektionistisk. Ikke, at jeg ikke glad og gerne springer over hvor gærdet er lavest, når bare resultatet fungerer og jeg kan se mig selv i øjenene og være tilfreds.

Det gælder også når jeg strikker - jeg trævler gerne op 30 gange, hvis det er nødvendigt - eller når pakker skal pakkes ind - ting skal være i orden.

Da Anders og jeg i går fik købt stort ind, havnede vi slutteligt i centret, hvor de sidste linier på listen skulle streges ud. En af linierne hed mandlegave. De sidste år har jeg haft den ene gode ide efter den anden til mandelgaver, men i år.... Der stod vi, midt i centret og gloede dumt på hinanden, mens et virvar af ideer blev vendt og forkastet og fundet frem igen.

Endelig ramte den rigtige ide og vi vendte snuderne mod den rigtige butik, fandt vores mål og gik mod kassen. Kunden foran mig var ved at få sit indkøb pakket ind, og for en gangs skyld klarede ekspedienten det rigtig godt, så godt at jeg kastede mig ud i at få gaven pakket ind.

Det skulle jeg aldrig have gjort, endnu engang spildte jeg både hendes og min tid, for indpakningen var af en art jeg ikke kan leve med, og vel hjemme har jeg omdannet Annes poseinstruktion til en æske - bund i begge ender og opgivet indpakningen.

Måske jeg lærer det engang, men jeg er også naiv, så måske alligevel ikke. Men det er da ærgeligt at bruge andres tid på noget jeg alligevel ikke vil have, eller også er det ærgeligt at ekspedienter ikke lærer at pakke pænt ind, når butikken nu har den service :)

4 kommentarer:

  1. Der er rigtigt mange, som aldrig lære at pakke ind og så er der alle dem, som tror, at de har lært det og så alligevel ikke kan det.

    På den anden side, i de otte år, hvor jeg arbejde i en vin & tobak, stod kunderne gerne længe i kø med deres varer, hvis de kunne være helt sikker på, at det så blev mig, som pakkede dem ind for dem, og kunne de ikke det, så tog de heller en af de færdigpakkede gaveæsker, som jeg havde pakket på forskud i stede for at selv at vælge gavens indhold.

    Måske skyldes det, at jeg elsker at pakke ind og at jeg derfor gør mig mere umage med det.

    SvarSlet
  2. Øv, jeg havde håbet, at du ville afsløre et par ideer, jeg står nemlig også glor dumt, tom for gode mandelgaveforslag.

    SvarSlet
  3. Heldigvis er vi da så forskellige - også mht. gaveindpakning:-) Jeg pakker gaver rigtig flot ind :-) Men jeg kunne ikke finde på at pakke en julegave ind i en pose. Det ville være alt for hurtigt at pakke sådan en gave op. Nej - spændingen skal trækkes.....

    SvarSlet
  4. Tine - måske er det også det, der er gældende for mig. Jeg kan også rigtig godt lide at pakke gaver ind. Lækkert at kunderne havde set det og noget af et skulderklap :)

    Sifka - jeg føler mig stadig ikke særlig iderig. Vi endte med at købe nogle forskellige ansigtsmasker - ungerne her er enten, eller er tæt på teenagealderen, så selvom der måske nok er en, der ikke vil kunne se ideen, så tror jeg alle vil kunne bruge dem :)

    Irene - Forskellighed er godt. Vi pakker en gave ud ad gangen juleaften, så for ikke det bliver alt for sent, synes jeg det er fint med mulighed for hurtig udpakning :)

    SvarSlet