mandag den 25. februar 2013

Regnfrakken


Emilie kørte iført frakken i morges. Jeg var sikker på, at hun ville fryse. Jeg mener... voksdug og et dynebetræk som foer, det er der ikke meget varme i.

Men Emilie er ikke af den kuldskære slags. Og så er voksdug vindtæt. Ved jeg nu. Faktisk så hun varmere ud på vejen hjem end hun plejer i sin vinterfrakke. Og så havde hun også både halstørklæde, hue og vanter på.


Emilies regnfrakke


Emilies regnfrakke


Jeg tror der er gået cirka treenhalv meter coatet tekstil voksdug til vidunderet. Og lidt mindre af dynebetrækket, jeg valgte at klippe foer af. Det er muligt tre meter kunne have gjort det, men jeg havde ikke nok dug tilbage til skørtet, da resten var klippet og måtte supplere med en hel meter ekstra dug. I et andet design. For når der går to år fra man køber, til man klipper, kan man ikke regne med at den handlende ligger inde med mere.

Vi venter stadig på regn, for at afprøve regnfrakkestabiliteten. Til gengæld ved vi at den er vindtæt. De vigtigste sømme er alle forstærket med påstrøget bånd, der øger vandtætheden. Eller i hvert fald de fleste. Jeg løb tør for bånd, da skørtet blev syet på overdelen. Så jeg håber lidt det holder tørt alligevel.

Der er dog håb. Dels sidder bæltet lige oven i syningen... håbe, håbe, håbe. Dels vil det ikke være alt for besværgerligt at åben en søm i foeret og komme ind den vej, for at styge bånd på... når jeg har købt noget mere. Hvis det viser sig nødvendigt.


Emilies regnfrakke


Emilies regnfrakke


For at blive ved det der med at stryge. Så er det muligt i voksdug. Også at presse. Hvilket er vigtigt, når man syer. Det foregår cirka ens med hjælp fra et viskestykke. En masse tålmodighed. Og en del banden. Jeg bliver aldrig tilhænger af strygestykker. Men nu har jeg så et viskestykke, der er virkeligt plant at se på.

Det er vigtigt med en smule opmærksomhed ved det der strygenoget. Temperaturen skal stå på middeltemperatur. To prikker. Uden damp. Når alt at lagt plant - her er det en god ide at hjælpe med negle og fingre og hvad der ellers er inden for rækkevidde - lægges strygestykket over, strygejernet placeres, og nedtællingen begynder. Præcis ti sekunder. Helst ikke mere. Så kommer der mærkelige mærker i voksdugen, som ikke lige er til at få til at forsvinde.

Det tager helt vildt lang tid. Men det kan godt betale sig. Jeg tror faktisk det er det eneste der er lidt ud over det sædvanlige. Ellers er det bare at sy. Som du plejer at sy.

Af hensyn til ikke at få alt for mange overskæringer med nålehuller til følge, valgte jeg at sy lynlåsen - her er nemlig både lynlås og knapper - en smule ukonventionelt på. Det er måske ikke den pæneste lynlås jeg nogensinde har syet på, men den holder, og den ses alligevel kun, hvis hun vælger at gå med frakken åben.

Emilie har noget med knapper. De skal helst ikke være ens. Her valgte hun dog samme design, men forskellige farver. Der var lidt bolsjestemning over dem, da de bare lå i en bunke.


Emilies regnfrakke


Lommerne i siderne har fået et inderbetræk af foerstoffet, fordi jeg tænkte at det ville være rarere at stoppe hænderne i. Selve lommerne er af voksdug, fordi de gerne skulle kunne holde vand.

Der er løbegang i hætten til en anoraksnor. Vi har bare ikke fundet den rigtige farve endnu. Det betyder at hætten er pænest, når den hænger ned af ryggen. Hvilket formentlig også er den måde, den vil blive brugt mest.

Selve mønstret er fundet i et gammelt håndarbejdsblad. Det var egentlig en lidt mere uformelig sag. Jeg brugte den øverste del, klippede over ved taljen, og satte et skørt til. For at få lidt facon, lagde jeg et par læg ved taljesømmen.


Det var vist det. Emilie er glad, og så er der vist ikke mere at sige!


Emilies regnfrakke

20 kommentarer:

  1. Super flot jakke. Sejt med det valgt matrialer.
    Flot pige :)

    SvarSlet
  2. Den er godt nok blevet sej - jeg er også imponeret over ideen med at lave voksdug om til regnfrakke :-) Og det ser ud som om din datter kommer til at bo i den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Strikkeheksen, det er ikke umuligt, at hun kommer til at bo i den. Jeg er lidt spændt på hvordan den vil holde i brug :)

      Slet
  3. Jamen det ser jo ud som om det har været besværet og arbejdet værd, når man ser din datter.

    Kh

    Ulla

    SvarSlet
  4. Det er dog den smukkeste regnfrakke jeg nogensinde har set... Og Emilie ser bare så skøn ud i den..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ulla, jeg kan bedst lide når tingene ikke er som alle andres. Ellers havde jeg næppe kastet mig over eksperimentet. Og der er ingen tvivl om, at Emilie er glad for resultatet :)

      Slet
  5. Den er så flot! Hun ser fantastisk glad ud i den, så det var da besværet værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige sådan det er, Christunte :)

      Slet
  6. Hvor er den bare blevet flot Pernille og det med de forskellige knapper er da bare prikken over i'et. Den ser virkelig super cool ud og jeg kan godt forstå at hun er glad for den. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Catarina, jeg synes den er blevet rigtig god, og knapperne er en rigtig god detalje. Jeg ville formentlig aldrig have gjort det, men Emilie er god til det :)

      Slet
  7. Hvor er du bare dygtig !
    Det er en skøn regnfrakke !

    SvarSlet
  8. Altså hvor er den flot. Et kæmpe arbejde med fikserede sømme und alles. Den er bare fantastisk flot og helt unik. Godt gået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Balles Bazaar. Faktisk blev jeg lidt overrasket over, hvor hurtigt det gik. da jeg først kom i gang :)

      Slet

  9. Hold nu op den er blevet flot! Skönne farver og elsker de forskellige knapper :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Annemette, jeg kan også rigtig godt lide de forskellige knapper :)

      Slet
  10. Uhh..hvor er den fin!! Så sejt lavet!! Har længe tænkt på at kaste mig over samme eksperiment :-) Hvordan er det gået med evnen til at holde regnvandet ude? Hvis der er nogle erfaringstips er det jo aldrig skidt lige at tage dem med sig i bagagen inden det store projekt sættes igang ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Karen-Marie, den må vist siges at have bestået testen. Den holder rigtig fint.
      Lynlåsen gik løs en dag hun satte sig på hug - hvilket der åbenbart ikke er plads nok til, men den var nem at sy fast igen.
      Det eneste problem er, at jeg har lavet ærmerne lidt for smalle. Hun kan ikke have en tyk trøje eller en sweater på under på kolde dage.
      Eller ikke noget :)

      Slet