tirsdag den 21. maj 2024

Væksthuset

 

Midt i Botaniska Trädgården ligger et smukt gammelt kæmpestort drivhus - Væksthuset. 



Vi nåede kun lige indenfor, da vi blev mødt af en lyd, jeg i første omgang tolkede som frøer, og med det samme derefter tænkte fugle. Frøer kan da umuligt frembringe så høj en lyd, der kom fra alle steder. 

Det var frøer. Bittesmå Pilegiftsfrøer, hvis lyd er fantastisk. Om det er glasset i både vægge og lofter, der kaster lyden rundt, så det føles som om den komme alle steder fra, eller om frøerne ganske simpelt sidder alle steder, ved jeg ikke. De er små og adrætte nok til at jeg forestiller mig, de kan komme alle steder. 





Vi så nemlig en. Det var ikke os der fandt den. I et hjørne af Væksthuset stod et ungt par og kiggede ned mellem en flok planter, der ikke umiddelbart så vildt spændende ud, mens de sagde uhh og ihh lyde og samtidig havde et kamera helt nede mellem krukkerne. Jeg blev nysgerrig, så da de gik videre, gik jeg hen for at se hvad der var, der var så spændende. 

Der sad den. Lillebitte, omkring tre centimeter lang, med en overflade der kunne være plastik, men blev gjort til skamme, da den gjorde et hop og endte inde under et blad. Jeg fik et par billeder og vi lod den lille fyr være, og gik videre. 





Det er en samling af planter fra hele Verden, der rummes i de mange kvadratmeter i Væksthuset i Lund. Vi gik både gennem varme områder og fugtige områder, Vi så planter vi aldrig har set før, og flere der virkede meget familiære.

Vi mødte kakaoplanter og bananpalmer. Det sjoveste var nok alligevel den langhårede palme, der var udstyret med mange, mange fletninger. Nogen ha haft det sjovt.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar