torsdag den 23. maj 2024

Bifurca Pullover

 

Første gang jeg så Teti Lutsaks Bifurca var jeg solgt. Den første version er en vest. Jeg kan bedst lide ærmer, og inden jeg nåede længere, udgav hun også en version med ærmer - Bifurca Pullover. 

Så var der ikke længere nogen vej udenom. 



Samtidig fik jeg indløst et gavekort jeg havde haft liggende, så jeg havde et fed ekstra af det smukke grønne pelsuld fra Hjelholt, som jeg har haft liggende et par år. Jeg fik det i sin tid af min mor, har glædet mig til at strikke af det, men gik i stå fordi jeg kun havde to fed. 

Erfaringen siger at der skal tre fed til en trøje. 

I sin tid fik jeg fire fed af min mor. To grønne og to brune. Begge farver er smukke. Også sammen. Jeg er bare ikke så god til striber. Nu havde jeg pludselig tre fed at begge farver. Sammen med en rest rauma Fimull, var der ingen tvivl om at det var den grønne der stod for skud. 

Hvor den brune ender, ved jeg ikke. Men jeg ved det er skønt garn at strikke af - og senere have på. Så den behøver ikke ligge alt for længe. 





Design: Bifurca Pullover af Tetisknitgarden.


Garn: Dansk Pelsuld fra Hjelholts Uldspinderi, farven er grøn, men har hverken nummer eller navn. Som mønsterfarve har jeg brugt en rest Rauma Finull i farven Lys beige Melange - fv 4078.

Jeg er endt med et forbrug på 221 gram pelsuld og 24 gram Finull - 245 gram i alt. 


Pinde: Trøjen er strikket på pind 2,5 og 3 mm - det føles som om alt strikkes på pind 3 for øjeblikket. 


Størrelse: Min strikkefasthed passede ikke helt, så jeg omregnede og slog op til en størrelse 1, men skelede til målene for størrelse 3.



Bemærkninger: Det ærgrede mig lidt at der ikke til opskriften er billeder af bagsiden. Jeg vidste egentlig godt hvordan den ser ud bagpå, men manglede billederne. 

Trøjen har nogle ændringer i forhold til vesten, som jeg egentlig ikke rigtig brød mig om. Det betød at de to markante ændringer jeg har lavet, handler om de to ting, jeg ikke var imponeret af. 

Min første ændring handler om ærmerne. Ikke så meget at jeg ikke tog ind og i stedet for smallere ærmer, strikkede mere eller mindre lige ned - det gør jeg stort set altid. Men om mønsterborten. 

På vesten er der ingen mønsterbort. Det giver mening, for der er ikke noget ærme, og den er så fin og ren på en eller anden måde. På trøjen er tilføjet en bort og det giver mening, fordi der er mere at gøre godt med. Placeringen fungerede bare ikke for mig. 

Mønsterborten på ærmet sidder lige der hvor overarmene er bredest. Det skurer i mine øjne. Jeg synes ikke det er pænt. Derfor flyttede jeg borten ned i bunden af ærmet. Det er selvfølgelig lidt mere almindeligt, men jeg synes det fungerer bedre. Jeg tilføjede en retrille, for at borten hænger bedre sammen med borten rundt om halsen.



Min anden ændring handler om halsudskæringen og de manglende billeder bagfra. Jeg vidste godt at udskæringen er ens for og bag. På vesten er udskæringen helt ren og afsindig flot. På trøjen er tilføjet en Icord og et bindebånd fortil, som jeg ikke bryder mig om. 

Jeg kan godt tænke mig til at en vest uden ærmer har en vis lethed, der betyder at den kan bære en dyb udskæring både for og bag, mens en trøje med ærmer bliver tungere og hurtigt kan trække udskæringen ud over skuldrene.

Derfor giver et bindebånd mening. Jeg synes som sagt bare ikke det var pænt. 

Jeg strikkede blusen uden bindebånd, skyllede op, og havde trøjen på en dag hjemme. Det viste sig hurtigt, at den ville trække ud over skuldrene. Det var forventet. 

For at holde på formerne, strikkede jeg i stedet en trekant, med en gentagelse af mønsteret midt for og en ribkant foroven, og syede den i udskæringen bagtil. 

Det var mit bedste bud på en løsning, udenom bindebåndet. Jeg prøvede trøjen på, fik Anders til at måle afstande, tegnede på papir, prøvede igen, målte den endelige strikkefasthed på trøjen, udregnede trekanten efter strikkefastheden og holdt den op mod min tegnede trekant undervejs. 

Jeg synes det er blevet superflot og ret glad for det færdige resultat. 

Nu mangler bare lidt koldere dage, så jeg for alvor kan få den i brug. 



Vil du se flere billeder af trøjen, kan den ses på Ravelry.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar