fredag den 17. maj 2024

Tøsetrøje

 

Jeg kender en lille pige, der snart starter skole, holder meget af lyserød og lilla. Og selvfølgelig skulle have glæde af mine rester.



Jeg fandt alt det lyserøde og lilla, en smule hvid alpaka og med to tråde, den ene et strømpegarn, den anden alt muligt fra restekassen, blev det til en lille fin trøje, der nu venter på næste gang vi ses. 

Jeg har strikket den stor nok til at den gerne skal passe, selvom der går nogle måneder.







Design: Jeg har taget udgangspunkt i Svens Yndlingssweater af Lene Holme Samsøe. Udgangspunkt for jeg har også tilsat en hel del af mine meninger om hvordan den skulle se ud. 


Garn: Alt godt fra restekassen i lyserød og lilla. 

Jeg er endt med et forbrug på 311 gram. Det er en hel del. Den største rest tæller 58 gram, mens den mindste ikke vejede mere end 2 gram. Jeg gemmer alt, og er vild med at få det brugt, 

Der er en hel del strømpegarn i, parret med bomuld, cashmere, silke og uld. 

Alle kanter er alpaka. Hals og ærmer to forskellige hvide, den ene ren alpaka, den anden blandet med uld. Den nederste kant er den rene alpaka sammen med en tynd tråd uld, jeg har haft liggende i temmelig mange år. 




Pinde: Jeg har brugt pind 3 mm til kanterne og pind 4 mm til kroppen. 


Størrelse: Som udgangspunkt er jeg gået ud fra målene og maskeantallet til en størrelse 6 år. Jeg synes halsen er for vid, så jeg slog op til str 2 år. 

 

Bemærkninger: Trøjen er strikket med et heldækkende mønster, jeg fandt i Strik, der står på min hylde med strikkebøger, og som går under navnet Broderie Anglaise. Mønstret går over 8 masker, eller halvdelen - 4 masker. Jeg har glemt at skrive ned hvor mange masker jeg slog op, men helt sikkert noget der rimede med de 4 masker. 

Jeg lavede vendepinde i nakken og over skulderens masker. Jeg vendte 4 gange i hver side, med 4 masker imellem. Jeg synes det giver en bedre pasform med en hævet nakke. Jeg valgte at lave vendepindene i ribben, så den er højere bag end for. 



Jeg tog ud i raglan, til maskeantallet passede med en str 6 år. Samtidig tog jeg en maske ud midt for, når det passede i mønstret, så jeg endte med 4 masker mere midt for. 

Under armen tilføjede jeg  bare 2 masker, og lod dem indgå i mønster med udtag, så de endte med at fylde 6 masker. Det samme gjorde jeg ved ærmerne. Det gav en lille smule A-facon. 

Da ærmerne nåede den fulde længde strikkede jeg to ret sammen hele vejen rundt, vekslende mellem 2 ret sammen og SSK, så maskerne vendte sig mod og fra hinanden.

Kanten forneden er den gode gamle gennemprøvede klokkekant, eller flæsekant, Kært barn har mange navne. Det handler om at få mange masker til at blive til få. Jeg har brugt kanten flere gange på børnestrik, dengang jeg havde små børn. 

Nu strikkede jeg den anden vej. Startede med få masker og udviddede til mange. 

Det eneste hår i suppen er, at den stærkt pink smittede af, da jeg skyllede den færdige trøje op. Det betyder at de hvide kanter har fået noget afsmitning. Jeg har besluttet at sådan ser den ud. 


Vil du se flere billeder af trøjen, kan den ses på Ravelry.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar