søndag den 7. april 2024

Masker på en søndag - Uge 14

 

Ugen kort:

  • Ugen startede med 2. pinsedag, som mest af alt indeholdt ugens vask. 
  • Trods en kort uge, virkede den lang. Jeg tænker det handler om en uge fyldt med vikartimer. 
  • Vi arbejder i årgangsteams, og forsøger på forhånd at dække hullerne ved kendt fravær. En kollega holdt 6. ferieuge i forbindelse med påskeferien, og vi andre bød ind hvor vi kunne. Det betyder at eleverne undgår for mange vikarer, og i stedet ender med kendte voksne, som muligvis ikke underviser i det der står på skemaet, men dog har en plan med undervisningen. 
  • I den forbindelse må jeg sige at vi har nogen rigtig gode vikarer, der selv kan, hvis ikke lærerne har lagt en undervisningsplan på forhånd. 
  • Jeg endte med fire vikartimer i samme klasse, og havde nogle gode timer. 
  • Der stod lærermøde på programmet. Fagfordelingen til næste skoleår står for døren. Det har jeg aldrig været med til, og er lidt spændt på. Der er ingen tvivl om, at det bliver gjort anderledes på min nuværende arbejdsplads, end det blev på min tidligere. Spændt er jeg alligevel.
  • Jeg hentede Oscar til en hyggelig aften, inden han tog med far hjem og sov. 
  • Kollegatøserne mødtes til en hyggelig aften hos Lotte, hvor vi fik vendt de seneste nyheder og det, der fylder. 
  • Jeg var omkring biblioteket og hente den bog, jeg lige om lidt tager hul på. 
  • Vi binder børster i håndværk og design, og på flere hold er det så hyggeligt. 
  • Louise hentede fredag da jeg var færdig og vi satte kursen mod et par skønne dage på Bornholm hos Anne Mette, der lige nu bor i det skønneste gamle familieejede hus, mens det - også skønne og gamle - hun har købt, bliver sat i stand efter vandskade. 
  • Vi gik en lang tur i Ekkodalen, råbte efter ekko og mine knap så skridsikre sko, der ellers holdt hele turen gled til allersidst med temmelig meget mudder på bagen til følge. 
  • Godt jeg kan vaske. 
  • Jeg vendte hjem til Emilie, der har været syg de sidste tre-fire dage med feber. I morges vågnede hun med rødt udslæt over arme og bryst. I løbet af dagen har det bredt sig til hele kroppen. Det klør ikke, men det stikker. 
  • En kald til lægevagten gav klarhed over, at det ikke er farligt, men akuttiderne hos egen læge i morgen tidlig er på programmet.
  • Jeg kørte på volden og hentede en flok nedfaldsgrene til bøjler. De står lige nu i min cykelkurv og skal med i morgen, når jeg kører på arbejde. 
  • Skolen har åbenbart en venskabsskole i Tyskland. Jeg ved ikke så meget, men jeg ved at en gruppe tyske elever kom til København i fredags, bor enkeltvis hos eleverne fra tyskholdene i 6. og 7. klasse og i morgen skal de følge undervisningen sammen med hver deres værstelev. 
  • Jeg tænker de tyske elever der ender i min undervisning kan nå at lave en bøjle på tre lektioner. De skal i hvert fald have muligheden for at få noget med hjem. 
  • Jeg aner ikke hvor mange jeg kan forvente, så jeg hentede rigeligt med grene. 
  • Og jeg skal støve mit tyske af - og håber de kan engelsk. Eller forstå en håndgribelig forklaring, som det er muligt i praktiske fag.
  • Jeg kan vel starte med: Guten Tag, Ich heise Pernille. 








Læse:

Jeg læste de sidste sider i Skyggeriget i morges. Martin Junker fik styr på sagerne, alt endte godt og alligevel uden en rigtig slutning. Jeg synes det lægger op til mere.

I aften står der Carl Mørk på programmet. Sidste del i sagaen om Afdeling Q ligger og venter. Den er forholdsvis ny, jeg har ventet et stykke tid på biblioteket og jeg er ret sikker på den ikke kan genlånes. 

Altså må jeg hellere komme i gang.


Strikke:

Jeg er næsten færdig med Bifurca Pullover. Den bliver så fin. 

Jeg har ændret ærmerne. Dels har jeg ikke taget så meget ind som efter opskriften. Det passer mig bedst. Dels har jeg flyttet den lille bort, der skulle være midt på overarmen. Jeg synes ikke det er flatterende med et mønster, der hvor jeg er bredest. 

Det er ganske sikkert mere mainstream at flytte mønstret til bunden af ærmet, men jeg kan helt vildt godt lide, når der er mønster ved ærmekanten. Samtidig vendte jeg borten på hovedet og tilføjede retriller, så borten matcher borten ved halskanten. 

Nu er jeg spændt på hvordan den dybe udskæring, der er ens for og bag, fungerer. Kommer den til falde ud over skuldrene? Det er en mulighed. I opskriften er der et bindebånd fortil, som jeg har undladt. Jeg har en anden plan - hvis det bliver nødvendigt. 

Den må prøves først.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar