lørdag den 17. januar 2015

Høstjakken


Dengang skoleåret endnu var friskt og alting var nyt, startede jeg på høstjakken. Jeg tænkte at det ville være et overskueligt projekt på dage, hvor jeg mere eller mindre gik omkuld, når jeg nåede hjem.

Det tog mig det meste af to måneder at strikke den. Til tider strikkede jeg lige så meget baglæns som forlæns, for igen og igen tog jeg mig selv i at strikke vrang, hvor der skulle have været strikket ret. Der var dage, hvor jeg kunne konstatere at jeg ikke nåede at strikke mere end een gang frem og tilbage. Den var tung og den blev lang, men den blev dejlig.


Høstjakke


Jeg lavede nogle tilrettelser. Dels havde jeg set at halsudskæringen er meget bred, så jeg trak lidt fra og lagde lidt til på skuldrene. Jeg tilføjede lommer, inspireret af Henriette, de endte noget længere nede end beregnet, for jeg havde glemt at tage højde for at retrillestrik giver sig i brug. Og vask.

Jeg samlede også noget før, jeg nåede den endelige omkreds, og tog i stedet ud i siden med store mellemrum, så min høstjakke er endt med en lille bitte smule A-facon. Jeg er vild med den lange længde og jeg bruger den noget nær hele tiden.

Garnet jeg brugte har længe, længe ligget og kaldt på noget stort. Længe som i: siden Emilie stadig var en baby, Daniel gik i børnehave og samme børnehave havde fået en mængde garn. Da pædagogerne havde taget alt det garn, de tænkte at kunne bruge, fik jeg resten og sorterede yderligere. Blandt alt det lækre garn lå et kæmpe fed rødt uldgarn. Da jeg for et par år siden vandt det op, viste det sig at være een lang tråd på lige over otte hundrede gram.

Da Høstjakken første gang gik sin sejrsgang, vidste jeg bare at det røde uldgarn ville passe perfekt, hvad jeg ikke vidste, men som en pludselig indskyldelse fik mig til at prøve var, at det vinrøde alpakka, jeg for længe siden (næsten lige så længe) har overtaget fra min mor, passede perfekt som følgetråd – og samtidig fik strikkefastheden til at passe spot on.


Høstjakke


Det er i den grad blevet en yndling. Og endnu engang må jeg se i øjnene at hvor jeg tidligere strikkede kort, er jeg for øjeblikket solgt til lange længder.

På vej til Centret stoppede vi ved skolens legeplads, hvor Emilie håndterede kameraet og jeg spillede fransk klovn. Heldigvis tog hun rigtig mange billeder, for jeg ser ualmindelig tosset ud på en hel del af dem, og på mindst lige så mange har Emilie formået at stille skarpt på alt muligt andet end det egentlige motiv. Det kan vi så grine af. I andre må tage forestillingens evne i brug.








Design: Fall Coat af Pickles.


Garn: Rød uld fra lageret og vinrød alpaca fra Strikkeboden, købt dengang butikken stadig lå på hjørnet af Krystalgade og Fiolstræde. Lommerne er strikket af Blackhill Højlandsuld fra Garnudsalg i to forskellige grønne.

Den blev tung. Den færdige jakke vejer 938 gram – lommerne står for cirka 10 gram hver, så det er ikke der vægten trykker.


Pinde: 6 mm rundpind til selve jakken. Lommerne strikkede jeg med strømpepinde størrelse 3 mm.


Størrelse: Jeg gik efter en størrelse medium, men korrigerede lidt efter egen størrelse undervejs.


Bemærkninger: Jeg var temmelig sikker på at omkredsens masker i en størrelse medium ville passe fint, når først den færdige omkreds var nået. Jeg ville gerne have lidt bredere ærmer, og vidste fra andre, der har strikket, at halsen er temmelig bred, så jeg startede med at ændre maskeantallet til 18 masker for, 5 masker over skuldrene, 30 masker bag, 5 masker over skuldrene og 18 masker for.

Herfra strikkede jeg efter opskriften til jeg manglede cirka 32 masker til at opnå det endelige maskeantal. Det er længe siden, så jeg støtter mig til noter, men jeg går ud fra at jeg her mente at have nok til en fornuftig ærmegabsdybde og samtidig kunne nå hele vejen rundt om brystet.

Jeg er bredere om hoften end om brystet og vidste på forhånd at jeg hellere ville tilføje masker efter samlingen end før. Samtidig er jeg tilhænger af ekstra masker under ærmet og slog derfor 6 masker ekstra op i hver side i forbindelse med samling og strik af kroppen.


Høstjakke


Med ekstra masker under armene manglede jeg stadig 20 masker til den endelige omkreds. Jeg ville gerne have en blød udtagningslinie og valgte derfor at justere udtagningerne, så jeg tog ud på hver side af sidesømmen – med to masker mellem med et mellemrum på 8 – 10 – 12 – 14 og 16 pinde.

Da jeg mente at have nået en fornuftig længde i forhold til lommer, strikkede jeg en tråd ind, ligesom når man sætter en tråd til tomlen i en vante eller ligende, så jeg senere kunne fjerne tråden og strikke lommer i de dermed levende masker. Jeg strikkede lommerne rundt med en tyndere tråd og med tyndere pinde. For at få maskeantallet til at passe, strikkede  jeg første omgang 1 ret, slå om*. På pind nummer to strikkede jeg alle omslag drejet ret. Det blev rigtig fint. Se eventuelt indlægget, jeg skrev om netop lommerne.

Jeg strikkede 7 masker op under hvert ærme inden jeg startede ærmerne. Jeg tog 2 masker ind 8 gange på hver 8. pind, inden jeg havde nået en passende omkreds for de færdige ærmer, og jeg lukkede af.

Endelig var der afslutningen. Jeg har set rigtig mange høstjakker med en hestetømme hele vejen rundt. Det er rigtig fint, og giver mening, specielt med hestetømmeafslutningen bagpå. Jeg havde bare ikke lyst til at gøre som alle andre. Så jeg hæklede i stedet. En omgang fastmasker fra sidesømmen nederst – fra hestetømmen bagpå – og hele vejen rundt til sidesømmen nederst i den anden side – og den anden ende af hestetømmen bagpå. Og så hæklede jeg krebsemasker tilbage.

Jeg hæklede også en omgang fastmasker og en omgang krebsemasker i ærmeafslutningen.

Jeg er rigtigt, rigtig glad for det færdige resultat – men det har jeg vist sagt.


Har du lyst til at se flere billeder af høstjakken, kan de ses lige her på Ravelry.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar