tirsdag den 1. april 2014

Grå og neongule striber


Lørdag var attenårsfødselsdag og overdragelse af tæppet, jeg har arbejdet på den sidste måned.

Der blev glæde. Også fra en enkelt forælder, der gerne overtager… Det kunne hun glemme alt om, lød det fra Jonathan.


Tæppe til Jonathans attenårs fødselsdag


Da jeg startede troede jeg at farvekoden skulle hedde noget i retning af grå, blå og grøn. Jeg kom hjem med grå og neongul. Grå og neongul viste sig at være helt rigtigt.

Jeg havde en ide om at mønstret skulle være maskulint og noget en attenårig ungersvend ville synes om. Anders var med til udvælgelsen af mønstret, som blev striber i flere retninger.

Grå bandt det hele sammen, både på forsiden som bindeled mellem de enkelte stribede firkanter  og på bagsiden, hvor grå er den dominerende farve. Jeg brugte de afklippede striberester fra forsidens firkanter til en lang stribet remse, der ikke kun pynter så bagsiden, men også indgår som et mellemled til øgningen af stoffet på bagsiden.

For at give tæppet blødhed valgte jeg at mellemfoere med fleece.  Ikke en mulighed jeg nogensinde har brugt før, men det gav et godt resultat, og er helt sikkert noget jeg kunne finde på en anden gang.


Tæppe til Jonathans attenårs fødselsdag


Mit største og umiddelbart eneste problem er quiltningen. Eller måske snarere muligheden for at spænde delene ordentligt ud og sætte dem sammen, uden at ende med folder undervejs.

Der findes sikkert gode ideer og planer til at gennemføre det ene punkt på listen fra en række stofstykker til et færdigt tæppe. Måske finder jeg endda ud af det en dag. Indtil da lever jeg med folder på bagsiden.


Tæppe til Jonathans attenårs fødselsdag





fakta3




Design: Patchworktæppe med et stjernemønster af striber i hver enkelt kvardrat


Stof: Bomuld fra Stoff&Stil.

Jeg troede hjemmefra, at jeg skulle have grå, blå og grøn, men de stofstykker jeg rakte ud efter var grå og neongule. Mellemfoer af Fleece - også fra Stoff&Stil.

Jeg har ikke rigtig styr på hvor meget jeg brugte.


Størrelse: Det færdige tæppe måler cirka 143 x 220 centimeter.


Tæppe til Jonathans attenårs fødselsdag

Tæppe til Jonathans attenårs fødselsdag


Bemærkninger: Jeg var i god tid, da jeg startede, men indkøb af sofa og omrykning af stuen trak lidt fra i antallet af timer til rådighed - og mulighed for at nå frem til bordet og symaskinen.

Vi har ikke nok gulvplads, så alting kom med på arbejde, hvor jeg kunne bruge gulvet og samle. Det betyder så at alting ikke var nystrøget og måske derfor endte med lidt folder på bagsiden.

Quiltningen er den letteste jeg kan komme om med min lille husholdningssymaskine. Jeg rullede tæppet på skrå og startede fra midten og syede ud.


Tæppe til Jonathans attenårs fødselsdag


Jonathan blev rigtig glad og overrasket, da han pakkede ud.

16 kommentarer:

  1. Det er vel nok blevet flot ! Jeg håber du har givet en vaskeanvisning med til modtageren af det smukke unikke tæppe. Det er skønne farvesammensætninger og mønstre, som kan bruges overalt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Evi. Med den her modtager er jeg ikke i tvivl om at der nok skal blive passet på og at der nok skal blive vasket efter alle kunstens regler :)

      Slet
  2. For pokker hvor er det flot... så smukke farver og kombinationer af striber. Vild dejligt at modtager blev glad

    SvarSlet
    Svar
    1. Unikarina, den umiddelbare glæde, da han pakkede ud, var næsten det bedste :)

      Slet
  3. Smukt, smart og en absolut fantastisk gave, Pernille. Godt syet og godt kreeret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene, jeg kan godt lide at give gaver der både er personlige, dejlige og skønne :)

      Slet
  4. Det er vildt flot, kan godt forstå han blev glad. Det blev jeg også idag, har modtaget pungen, nøj den er flot, jeg er vild med den, tusind tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, det er jeg glad for. Det var dejligt at kunne sende den, og endnu bedre at du kan lide den :)

      Slet
  5. Hvor er det flot, og et fint farve valg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Garnløkken, jeg er også blevet rigtig glad for farvevalget - som endda viste sig at være helt perfekt :)

      Slet
  6. Hold da op, hvor er det blevet flot

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lydert, jeg er faktisk også lidt stolt af resultatet :)

      Slet
  7. Hvor er det flot, sikke et arbejde 👏 Prøv med tekstil-lim, det virker fint på fibervat

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette :)
      Tekstillim? over hele tæppet? når de store stykker skal samles?

      Slet