onsdag den 12. oktober 2022

Æbler

 

Det er æblesæsson, og for nogle uger siden sad Louise og jeg og snakkede bål. Vi prøver alt muligt af, noget kræver gentagelser, noget behøver vi ikke prøve igen. 

 

 

Louise snakkede æbler, jeg havde set noget med æbler og inden vi så os om gik snakken om en mini-æblefestival. Vi havde mange gode planer, snakkede frugtpressen, som vi godt vidste vi var for sent ude i forhold til at låne, vi snakkede æblegrød over bål og en hel masse andet. 

Inden vi så os om havde vi inviteret hele SFO til bål og æbler i dag. (Sådan set også sidste tirsdag, men det måtte vi aflyse, for midt i iveren havde vi glemt at vi begge var på kursus sidste tirsdag)

 

 

Vi gemte det med æblegrøden og frugtpressen til næste år, skar æbler i både, satte på pinde, lod børnene dyppe i sukker med kanel eller vanilje og ristede æblerne over gløderne til sukkeret var smeltet. 

Det var et hit. Det var liv og glade dage om bålet, flere børn nåede at spise temmelig mange æblebåde og de var gode til at hjælpe hinanden, stå i kø efter nye æbler - og huske af aflevere spydene, så  de kunne bruges igen, inden de løb glade ud på boldbanen og legede videre.

 

 

Louise og jeg er klar til at gentage næste år, har store planer om at inddrage nogle flere, gøre det til en hel uge i æblets tegn, koge den der grød og presse juice i lange baner. Vi tænker æblelege - jeg kunne godt forestille mig noget med en stafet - eller æbletryk. Der er mange gode ideer, og jegg er sikker på at vores kolleger også kan  komme op med nogen. 

Vi skal bare lidt tidligere i gang med planlægningen næste år. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar