fredag den 21. oktober 2022

Kolde morgener

 

Jeg mødte tidligt i morges. Vanterne er fundet frem til cykelturen og der går ikke længe inden også ørerne skal dækkes. Cyklen har luft i dækkene og så længe der ikke ligger sne eller islag, er den mit foretrukne transportmiddel. 

 


 

Hen over fodboldbanen er det tydeligt hvor koldt det er blevet. Inden døre nyder vi godt af en ekstra trøje og en klud om halsen. Vi lukker døre og forsøger få flere med på ideen. 

Om det bliver koldere hen over vinteren er usikkert, men når nu vi ved at taget er utæt og det visse steder blæser ind... såh... Godt jeg har mange varme trøjer.

I øvrigt er der en plan for det der tag. Jeg kan bare ikke huske om det er næste år, eller næste år igen.

Ude står også vindmøllen. Det er en meget lille mølle. Den trækker en kW, og er derfor ikke meget værd i forhold til en hel skole, men sammen med de to små solceller, der sidder oppe under vingerne, kan der trækkes en mængde data som specielt udskolingseleverne bruger i undervisningen. 

 

Nederst til venstre på billedet af fodboldbanen ligger en sten. Ser I godt efter, kan der anes et ansigt. 

Stenen er Fjelddyret og er lavet af Heerup. Der findes en helt igennem fantastisk historie om dengang Fjelddyret blev indskrevet på Tinderhøj Skole. 

Historien blev skrevet i forbindelse med skolens femogtyve års fødselsdag (så vidt jeg husker) af skolens daværende leder. Han har været en sjov mand, der ikke var bange for at bruge sin fantasi. 

Nu fylder skolen snart halvfjerds, så Fjelddyret har været en del af skolen i mange år.

 

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar