onsdag den 16. december 2020

Julefarver

 

De sidste år har jeg lavet adventskalendre til min mor og min søster. Der har også sneget sig en enkelt eller to mere ind til veninder - ud over de hjemlige, hvor Emilie og jeg begaver hinanden, og skiftes til at også at sørge for Anders.

I år har jeg stået for Anders gaver. Men mere spændende er de fire kalendre, der gik til min mor, min søster og to strikkeveninder. 

 

 

Det lykkedes mig nemlig at lave fire gange fire pakker, der næsten alle er håndlavede.

Noget kan vises frem, noget glemte jeg at tage billeder af, og noget er knap så spændende. 

Noget af det spændende er garn. Og syrefarver. 

For jeg købet ikke kun et enkelt fed strømpegarn, dengang jeg købte og forsøgte med syrefarver og strømpegarn. Jeg købte tre fed. 

Det første ligger i min kasse med strømpegarn og venter på strikketid, mens de to andre med udgangspunkt i jul, blev vendt i farve og til dels endte som jeg havde håbet.

Der er ingen tvivl om, at jeg er mere hjemme blandt grøn end rød. Måske var det derfor at det første, meget grønne nøgle, føltes mere intuitivt at farve end de to næste. Her skulle jeg tænke over tingene og måtte også sande, at de røde farver jeg har fået fat på, måske ikke er helt den røde, jeg havde håbet.

 

 

Samtidig er det uden tvivl en proces at lære noget om mængden af farve til et givet projekt. Det betød at det første forsøg ud i julefarvet garn, blev noget lysere og mere blomsteragtigt end forventet. 

Det gør ikke noget, jeg synes det blev ret flot. Det var bare ikke der, jeg troede jeg skulle ende. På den anden side er det en del af magien ved at farve garn. 

Fed nummer to blev mørkere, mere grønt og mere julet. Jeg synes også det virker mere rødt, end billerne viser.

Garnet jeg brugte er jeg lidt i tvivl om. Jeg har endnu ikke strikket af mit, og ved derfor ikke hvordan det virker i brug. Jeg synes det var lidt kradst, da jeg købte det, men blev forsikret om blødhed efter vask. Jeg er ikke overbevist.

 

 

Jeg er ikke færdig med at farve garn. Det bliver ikke lige nu jeg fortsætter, men - ikke at jeg ikke vidste det - farvning er ikke kun noget med at afprøve farverne, det handler i høj grad også om garnet.

Jeg har ingen planer om at kunne reproducere en farve, og måler derfor heller ikke op, så noget kan gentages. Lige nu er det så meget mere spændende at se hvad der sker og gøre hvad der lige falder for. 

 

At jeg kan vise det frem nu, betyder at modtagerne har pakket op. 

Jeg venter spændt på at se, hvordan det ser ud strikket op.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar