I ottende klasse vil de gerne høre om sex. Jeg synes det er en god ide, og fik fat i både password og links til al det seksualundervisningsmateriale der ligger tilgængelig på nettet.
Men hvordan griber man lige et emne an, som måske nok er spændende, men også er både pinligt og svært at tale om?
Jeg startede i går. Lige på og hårdt. Viste små filmklip af kendte der talte om den første gang og onani. Ungerne gad godt, men der kom ikke mange ord ud af dem. Det føltes mest af alt som en lang enetale.
Måske skal jeg bare forberede mig på enetaler. I hvert fald når det drejer sig om samtalen, for den korte tid jeg satte dem til at undersøge et enkelt emne på nettet, var de helt stille og meget koncentrerede.
Jeg sluttede timen af med at fortælle, at næste gang skal det handle om udvikling, pubertet, hormoner og hygiejne. Måske ikke det allermest spændende, men som en af drengene sagde: Det skal vel også med.
Bliver der tid, vil jeg også gerne tale lidt om omskæring. Mest fordi det som eneste spørgsmål blev taget op i timen i går. Endnu en af drengene, fik spurgt om piger også kunne omskæres. Han vidste det ikke, og undrede sig. Det er godt at undre sig, og selvfølgelig skal undren give mulighed for viden.
Jeg lovede ham at det ville komme senere. Lovede at jeg gerne ville fortælle, men at det er så omfattende, at jeg havde behov for forberedelse og jeg synes det ville være ærgerligt at bruge minutterne lige inden lukketid på så stort et emne. Han forstod og så frem til mere viden.
I dag er der tid til forberedelse. Jeg skal vist have læst lidt op. Jeg skulle gerne komme med konkrete og rigtige fakta.
Og så skal jeg have fat i ting der kan røres ved. Det er altid godt ikke kun at sidde stille…
Hej Pernille,
SvarSletHer er mit "Starter's kit" om drengeomskæring - forhåbentlig kan du bruge noget af det som baggrundsviden: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206023387161103&set=a.1081324190690.132222.1153862267&type=1&theater
Venlig hilsen
Morten Frisch, læge
Tusind tak Morten :)
Slet