tirsdag den 22. februar 2022

Kronborg

 

Jeg fik ikke taget et eneste billede af udstillingen af kongerækken på Kronborg i går. jeg tænker det betyder at det var spændende. Der var ellers nogle fine kjoler imellem. 

 

 

 

Til gengæld fik jeg kameraet op, da Emilie fik mulighed for at lege kongelig for en dag og sætte sig til rette i tronstolen midt i riddersalen, eller dansesalen, som det hedder på Kronborg.

Selvom salen er temmelig tom, loftet bærer præg af de mange år slottet blev brugt til kasserne, eller måske endda at det i en periode stod som krigsbytte for svensken, er det stadig en imponerende sal, med højt til loftet og en genklang af tidligere tiders fester og overdådighed. 



På modsatte side af slottet, på den anden side af slotsgården ligger den kongelige lejlighed, der med sine mindre rum har været noget nemmere at varme op og til trods for stadig følelse af fortidig overdådighed giver en større følelse af hjerterum, levede liv og en fortid der ligger flere hundrede år tilbage.

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg bliver altid imponeret af de dybe vinduesnicher, der både viser hvor tykke slottets mure er, men også viser hvordan lyset udefra har været brugt til i alle døgnets lyse timer. 

Jeg forestiller mig hyggen og afsondretheden i de små nicher, med håndarbejde eller skakspil som underholdning. 

 

 

 

Ude står kanoner fra en noget nyere tid. Mens slottet mest af alt står som det har set ud da Frederik d. II og seneres hans søn Christian d. IV levede, er kanonopstillingen udenfor fra Christian d VIIs tid. 

Mens Emilie og jeg nok er mest interesserede i interiør, er Anders klart mere til kanonerne. 

 

 

Det er også ude, på den anden side af voldgraven at  det bliver tydeligt at slottet i en årrække fungerede som kasserne. Gaden mellen den indre og ydre voldgrav med den lange række af huse med porthuset, sekundløjtnantsskolen og alle de andre bygninger der har været brug for i de markante gule, orange og røde farver, der går igen i mange af vores datidige militærforlægninger (som Kastellet eller Nyboder) får mig til at tænke de er opført specifikt til militærbrug. 

Jeg forestiller mig også at der tidligere har været bebyggelse. Måske mindre huse, måske stalde og andet har formentligt huset alle de, der var brug for på slottet, men ikke boede der. Det kunne være tømreren, gartneren eller andre håndværkere, som ikke skulle være for langt væk, men heller ikke ligefrem have permanent ophold på selve slottet. 

I virkeligheden ved jeg det ikke. Jeg forestiller mig bare.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar