søndag den 20. februar 2022

Masker på en søndag - Uge 7

 

Ugen kort:

  • Der kom gang i Logo-værkstedet, måske fordi det for alvor gik op for børnene hvad det drejede sig om. Når ferien er slut er det tid til at finde ud af hvilket design flest synes om. 
  • Emilie skulle bruge dokumentation for ordblindhed og jeg var i kælderen sammen med skolens viceskoleleder og finde hendes visitationspapirer. Jeg kopierede det hele, og selvom det hele ikke var brugbart til formålet, gav det anledning til en flok gode grin, da vi hjemme læste det igennem.
  • Specielt sætningen om at Emilies stærke sider er, at hun er kreativ og charmerende vakte glæde. Skrevet af den daværende dansklærer - dengang Emilie gik i fjerde klasse. Et andet nedslag var læsetesten, der fortalte at hun var 47 sekunder om at læse en tekst på 44 ord. Jeg vidste ikke om det var længe. Det ved jeg nu, for Emilie bad mig tage tid. I dag tager det hende 7 sekunder at læse samme tekst. 
  • Vi er enige om, at det var godt hun i sin tid blev visiteret til ordblindeskolen!
  • I håndværk og design er vi ved at være færdige med børsterne. Det betyder at en del elever keder sig en smule. De har knyttet og været glade for det, og jeg troede jeg havde skaffet materiale til at færdiggøre det projekt vi udskød, da børsterne stod for døren (og skolelederen havde tid). Det havde jeg desværre ikke. Men det hele lå klar et par timer efter - og gemmes til næste gang. Jeg formoder det var kedsomheden, der fik det ene barn efter det andet til at fortælle om støvallergi. Jeg gnæggede lidt i skægget, sendte hilsner til forældrene og henstillede til antihistaminer, mens jeg tydeliggjorde at lokalet har de reglementerede sug så det ikke støver til. Jeg håber andre end jeg grinede...
  • Vi mangler to mand til teknisk Service, den ene en flyver mellem tre skoler (det der i gamle dage hed en pedel) og som AMR fik jeg lov at være med i ansættelsesudvalget. Over to dage lykkedes det os at finde to kandidater vi tror på. Det var en oplevelse at være med til den type samtaler, som er helt anderledes end samtaler til andre poster på en skole. 
  • Der blev tid til et par aftenmøder, der begge var givtige på hver deres måde. 
  • Elevrådet satte demokratiet på spidsen, argumenterede, havde styr på formidlingen og fik et længe nærest ønske igennem. Helt for deres skyld startede fredag morgen derfor med fællessamling.
  • Ved bålet bagte vi pandekager. Det er længe siden og superhyggeligt.
  • AMRmødet endte i kælderen, i lerværkstedet og i sløjdværkstedet. Det første fordi der gennem alt for mange år har samlet sig alt for meget skrammel, og nogen havde fundet helt nyt legetøj, der har stået så længe at ingen ved hvor det kommer fra - nu er det i cirkulation. De to sidste fordi skolen vokser, vi får flere børn, og hvordan får vi plads til det hele?
  • Jeg nåede også at aftale tid til et møde om inspiration omkring værktøjslære. Vores skoleleder skal videre til nye udfordringer, og inden skal jeg gerne have hentet noget af hans viden til mig. 
  • Vinterferien er en realitet og vi satte kursen mod Gilleleje og et hyggeligt lille hus midt i byen, fyldt med malerier af klovne, nøgne damer og maritime detaljer.

 







 

Læse: 

Siden jeg tidligere i dag tog billederne af bog og igangværende strik, har jeg læst sidste side.  

Opløst af Sara Blædel og Mads Peder Nordbo har ikke fået den bedste kritik. Jeg var underholdt, og kunne snildt læse videre.

For en gangs skyld var jeg ret sikker på hvem morderen var og havde tidligt en mistanke. Det er sjældent jeg oplever det, men jeg synes ikke det gør bogen ringere. Jeg oplever den i højere grad som en start på noget, der kan gå hen og blive rigtig godt. 

 

Strikke:

Jeg har taget snoningerne med. Skipness fra Rowan er en cardigan fyldt med snoninger, og strikket op den gammeldags facon i dele fra bunden og op. Jeg valgte at gøre som der stod og er i gang med ryggen. 

Jeg tænker at forstykkerne skal beregnes en smule om, for jeg har brug for mere vidde over brystet end over ryggen. Det tænker jeg snildt skulle kunne lade sig gøre og strikker videre på ryggen inden jeg overhovedet gider tage mig at forstykkerne. 

Jeg strikker af tå tråde. En shetlandsuld og en lammeuld. Det er lidt hårdt at strikke i, og har derfor brug for at kunne holde pauser undervejs. 

Så er det godt, det ikke er det eneste stykke strik jeg har medbragt på ferien. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar